Vill du ha med dagligvaruhandels röst under ditt Almedalsevent? - Svensk Dagligvaruhandels medarbetare är på plats
” Var är Livsmedelsverket och kostråden i matdebatten?– bloggare och influencers får idag allt för stort inflytande på den svenska befolkningens matvanor”
”Politikerna måste satsa för att få igång den inhemska produktionen av biobaserad råvara från skogen. Det är en förutsättning om vi i dagligvaruhandeln ska nå vårt mål om att plastförpackningar ska vara producerade av förnybar och återvunnen råvara till 2030 samt vara materialåtervinningsbara till 2022”
”Den svenska livsmedelsproduktionen ska självfallet öka, men såväl nationell som internationell produktion bör främjas - förutsatt att det finns tydliga kriterier vad gäller djurvälfärd och antibiotikaanvändning”
”Hur ska vi kunna veta om vi lyckats nå FN:s globala mål om halverat matsvinn, när det inte finns en gemensam definition och mätmetod? ”
”Vi väntar på att regeringen ska ta beslut för effektivare, likvärdiga och riskbaserade livsmedelskontroller som utlovades”
Är detta åsikter som skulle passa in på ditt seminarium, debatt, rundabordssamtal, möte och/eller event i Almedalen? Då ska du bjuda in Svensk Dagligvaruhandels talespersoner;
Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel pratar gärna folkhälsa och matvanor, plastförpackningar i strävan mot ett fossilfritt och cirkulärt samhälle och står gärna som företrädare för dagligvarubranschen i andra frågor.
Magnus Nikkarinen, näringspolitiskt ansvarig pratar gärna om matsvinn, svensk djurhälsa och djurskydd och livsmedelsfrågor utifrån ett EU-perspektiv.
Anna Jönsson, kommunikationschef brinner för frågan om effektiva, likvärdiga och riskbaserade livsmedelskontroller och pratar gärna om vad dagligvaruhandeln anser behövs för att det ska uppnås. Anna har suttit med i arbetsgruppen som bistått Jordbruksverket i arbetet att ta fram en åtgärdsplan för att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel och kan berätta om det.
Förfrågningar samordnas av kommunikationschef Anna Jönsson. Skicka ett mail till anna.jonsson@svdh.se eller ring på 0709-803209
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum