Villa Lidköping BK försvarar Svenska Cupen-titeln - vinnare för tredje året i rad

För tredje året i rad är Villa Lidköping BK mästare i Svenska Cupen Herr. Detta efter en övertygande 8-1-seger mot Sandvikens AIK i en final som dessvärre präglades av en skada på SAIK-stjärnan Daniel Mossberg.
Foto: Rasmus Abrahamsson/ Villa Lidköping BK

Villa Lidköpings dominans i Svenska Cupen Herr fortsätter. Under söndagseftermiddagen lyckades laget ta sin tredje raka titel och det trots att mittfältsstjärnan Joel Broberg inte tyckte att laget blixtrade redan från start.

– Det var lite segt i början faktiskt. Det märktes att det har varit många matcher i helgen och det var lite avvaktande från båda lagen. Vi fick in ledningsmålet där, de kvitterade ganska snart därefter, men det var lite avvaktande, säger Joel Broberg.

Efter dryga kvartens spel hände dock det som kom att prägla matchen mest av allt. Sandviken-stjärnan Daniel Mossberg kolliderade olyckligt med Villa Lidköpings Alexander Härndahl och blev liggande på isen. 41-åringen hämtades av ambulans och uppges i skrivande stund, efter omständigheterna, må bra.

Matchen fick ett långt avbrott och isen spolades om. En speciell situation för spelarna att ladda om efter.

– Självklart så sa vi att vi hoppas vi att det går bra med honom, men efter det kunde inte vi påverka så mycket mer härifrån. Vi hoppas att han får den hjälp han behöver, men sedan är det bara in i matchen igen. Vi är nog lite skärrande när vi kommer ut, även om vi inte tänker på det. Det är lite passivt, men sedan får vi igång anfallsspelet och målen kommer därefter också, säger Joel Broberg.

Och tillslut vann Villa Lidköping matchen komfortabelt med hela 8-1.

– Det rinner iväg där med några bollar och så kan vi kontrollera rätt så mycket. Det känns som att vi har lite mer energi än dem och att vi kontrollerar det bra, så det var skönt, säger tvåmålsskytten Joel Broberg, som även utsågs till turneringens MVP.

– Det är sjukt kul. Kul att få det när vi kan vinna också, så det var väldigt kul, säger han om priset.

Highlights från matchen finns på elitserienlive.se.

Se hela intervjun med Joel Broberg här >>

Se all matchfakta från finalen här >>

Sammanlagd publiksiffra för hela helgen: 6133

Alla individuella pristagare från Svenska Cupen Herr 2022:

Turneringens bäste målvakt: Anton Andersson, IK Sirius

Turneringens bäste försvarare: Joakim Svensk, Edsbyns IF

Turneringens bäste mittfältare: Daniel Berlin, Sandvikens AIK

Turneringens bäste anfallare: Christoffer Edlund, Villa Lidköping BK

Turneringens MVP: Joel Broberg, Villa Lidköping BK

Turneringens Fair Play-pris: Rasmus Sjöström, Västerås SK

Turneringens skyttekung: Christoffer Edlund, Villa Lidköping BK, 8 mål.

Text: Martin Gustafsson

Foto: Rasmus Abrahamsson/ Villa Lidköping BK