Villa Lidköping BK försvarar titeln i Svenska Cupen Dam 2021 – "Fanns ingenting att spara på"

Villa Lidköping BK är vinnare av Svenska Cupen Dam för andra året i rad. Detta efter att ha besegrat Västerås SK med 4-3 i en högdramatisk final.
Foto: Gert Holmér

Vinnarna av Svenska Cupen Dam och förhandsfavoriterna Villa Lidköping BK fick en blytung start på matchen då Västerås SK som imponerade stort tog ledningen i matchens tredje minut genom ett mål av Galina Mikhailova. Åtta minuter senare hade Linda Lohiniva utökat ledningen till 2-0.

Villa Lidköping BK fortsatte dock att sakta men säkert jobba sig in i matchen och när Sanna Gustafsson reducerade till 1-2 från straffpunkten i den 34:e minuten var känslan att matchen var helt jämn. Resultatet stod sig till halvtidsvilan, men därefter skulle matchen explodera igen.

– Jag tycker att det är en ganska jämn match, men Västerås SK kommer upp ganska högt på oss i början av matchen och det kändes inte som att vi var så beredda på det. De överraskade oss, men vi kommer igång igen i slutet av halvleken och gör det bra, sade en av matchens stora artister, Villa Lidköping BKs Moa Friman, i halvtidsintervjun i sändningen hos Sportbladet Play.

Villa Lidköping BK fick en kanonstart på andra halvlek. Det tog bara 30 sekunder in för skyttedrottningen Tilda Ström att kvittera till 2-2 och tre minuter senare drog samma Ström in 3-2 på halvvolley från distans.

– Vi kände att vi var tvungna att komma ut och vinna den här finalen, så det fanns ingenting att spara på, konstaterar Moa Friman, som assisterade till 3-2-målet.

Timeout och neddraget tempo

Västerås SK tog en timeout för att försöka få ordning på spelet, men hade svårt att lyckas. Spelmässigt såg matchen rentav ut att vara på väg att rinna dem ur händerna, men hela helgens bästa Västerås-spelare, Galina Mikhailova, hade inte gett upp. I den 56:e minuten, serverad av nyförvärvet Astrid Rosengren, kunde ryskan kvittera ur vänstervinkeln och återigen var matchen helt jämn.

Matchens betydelse började bli påtaglig när tempot drogs ner av rädsla för att göra misstag och under en lång stund var det ett schackparti på isen med frågan om vem som skulle våga kliva fram och bli hjälte. Svaret blev Villa Lidköping BKs Matilda Svenler.

27-åriga landslagsstjärnan Matilda Svenler serverades ytterst delikat av anfallskollegan Tilda Ström precis innanför straffområdeslinjen i den 79:e matchminuten och avslutet satt uppe i första krysset bakom Västerås SKs målvakt Isabelle Larsson. Ett mål som skulle visa sig ge Villa Lidköping BKs andra raka titel i Svenska Cupen Dam.

– Man har varit med ett tag så det är klart att man vet att läget kommer att komma, då gäller det att se till att det sitter också. Det gjorde det idag, säger matchhjälten Matilda Svenler till Bandypuls.

AIK Bandy tog tredjepriset i Svenska Cupen Dam efter seger mot Sandviken AIK

Dagen inleddes dock med tredjeprismatch mellan AIK Bandy och Sandvikens AIK, en match som gick i den tydliga taktikens tecken. Esa Määttä, tränare i AIK Bandy, fortsatte nämligen på den inslagna väg laget gav sig in på redan under lördagen - med ett lågt försvarsspel och ett kompakt lag.

Det gav sånär en imponerande upphämtning mot Villa Lidköping BK under lördagen, men under söndagen gav det resultat fullt ut. I omställningsspelet briljerade framförallt Olga Rodionova, som med tre mål och en assist såg till att AIK Bandy tillslut kunde vinna bekvämt med 4-1.

2019 Västerås SK-Skutskärs IF 4-2 (2-0)
2020 Västerås SK-Villa Lidköping BK 4-5 (efter sudden death)
2021 Villa Lidköping BK-Västerås SK 4-3 (1-2)

Huvuddomare: Ida Salmonsson
Domare2: Hanna Hansson
Domare3: Hannah Pettersson

Foto: Gert Holmér

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.