Villa Lidköping BKs damlag försvarade SM-guldet inför fansen - “Över förväntan

När Villa Lidköping vann sitt historiska första SM-guld på damsidan i fjol så var det inför tomma läktare. När de nu försvarade titeln var det inför tusentals euforiska supportrar på Studenternas IP i Uppsala.

Foto: Romus Ramström

Lördagens SM-final för damer mellan Villa Lidköping och AIK präglades främst av två saker, supportrarnas sång från läktarna och det varma vädret. I de svårspelade förhållandena var det dock de regerande mästarinnorna som öppnade starkast och efter drygt sju minuter tilldömdes laget en straff. En straff som Sanna Gustafsson säkert satte fram till 1–0.

I takt med att isen blev mer och mer svårspelad blev de fasta situationerna bara viktigare och viktigare. AIK hade visat prov på ett bra hörnskytte i semifinalerna mot Västerås, men i finalen var det Villa Lidköping som var vassast. 2-0 satte skyttedrottningen Tilda Ström på en vänsterhörna i den 31:a minuten och det var också resultatet i halvtid.

I den andra halvleken rivstartade de blåklädda västgötskorna och efter flera heta målchanser kunde landslagsanfallaren Matilda Svenler prickskjuta in 3–0 ur högervinkel i den 52:a minuten. Därefter skulle det bara dröja ytterligare sju minuter innan matchen punkterades och även det på en fast situation. Julia Wallgren fick träff på ett frislag och 4–0 till Villa Lidköping blev till slut för mycket för AIK att kunna resa sig från.

Därmed försvarade Villa Lidköping sitt SM-guld från i fjol, men nu fick de äntligen fira det tillsammans med fansen. En känsla som var bättre än vad spelarna själva hade kunnat föreställa sig.

– Det var över förväntan. Jäklar vilka supportrar vi har som kommer hit och verkligen stöttar oss hela matchen. Det behövde vi, säger Villa-kaptenen Agnes Ögren för att sedan konstatera att det var en väldigt svårspelad match på den dåliga isen.

– Isen är ju som slask. Det finns inget spel alls, utan det är bara att lyfta. Vi krigar på i det spelet och det gör vi bra. Vi har väl så gott som kontroll på matchen. Det är klart att det kan gå åt det ena eller andra hållet i det här föret, men idag var det vår tur och vi gör det jäkligt bra, säger Agnes Ögren.

Nu hoppas Ögren och hennes lagkompisar att även Villa Lidköpings herrlag vinner sin SM-final senare under lördagen så att det blir en enda stor blåklädd fest i Uppsala senare under kvällen.

– Vi får hoppas att herrarna också vinner så att vi kan fira med en stor fest ikväll, säger guldkaptenen.

Matchfakta damfinalen: Villa Lidköping - AIK

Mål: 1-0 9’ Sanna Gustafsson (straff), 2-0 31’ Tilda Ström (Annie Berner, hörna), 3-0 52’ Matilda Svenler (Tilda Ström), 4-0 59’ Julia Wallgren (Agnes Ögren, frislag)

Hörnor: VLBK: 7 (1) AIK: 6 (0)

Utvisningar: VLBK: 2x10 min AIK: 3x10 min

Publik: 4 735 personer, Studenternas IP, Uppsala

Text: Martin Gustafsson

Foto: Romus Ramström

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.