Villa Lidköping vinner Svenska Cupen 2021

Efter en övertygande finalseger mot Edsbyns IF med 6-2 vinner Villa Lidköping BK Svenska Cupen Herr 2021.
Foto: Rasmus Abrahamsson/Villa Lidköping BK

När Edsbyns IF tog sig till finalen av Svenska Cupen under söndagen så var det mycket tack vare lagets fina hörnskytte, men i finalen visade Villa Lidköping BK per omgående att man inte ville vara sämre. Redan efter en minuts spel gjorde Martin Andreasson in 1-0 i nättaket på en högerhörna och det stannade inte där för hemmalaget.

– Det är femte matchen på tre dagar för båda lagen och vi får lite energi gratis i och med målet samtidigt som det kanske blev lite tyngre för dem, säger Martin Andreasson i Villa Lidköping BK.

Tio minuter senare var det tonåringarnas tur att visa upp sig då Alexander Karlgren satte tvåan, assisterad av Melker Broberg och när Tim Persson gjorde 3-0 i den 23:e minuten så var Villa Lidköping BKs grepp om pokalen stenhårt.

Den andra halvleken fick även den en smakstart för hemmalaget då skyttekungen Christoffer Edlund gjorde 4-0 efter bara dryga fem minuters spel. Men Edsbyns IF gav inte upp. 4-1-reducering kom i matchens 43:e minut via ett fint distansskott signerat Vadim Arkhipkin.

Det tråkiga för hälsingarna var dock att Christoffer Edlund inte var färdig för dagen. Med nio minuter kvar av ordinarie tid serverades han av Alexander Härndahl i favoritvinkeln ute till vänster och avslutet smet in mellan benen på Henrik Karlström i motståndarnas mål. Innan matchen var slut hann även Tim Persson med att göra sitt andra mål för dagen fram till 6-1 innan Mattias Hammarström tröstmålade för Edsbyns IF på hörna.

– Jag tycker att det är ganska mycket ställningskrig därute. Vi får bra kontroll när vi gör 3-0, men matchen var mycket tuffare än vad siffrorna visar. De låg på till och från och det fanns lite olika perioder i matchen som Edsbyn drev och som vi drev, men vi hade bättre utdelning, fortsätter Martin Andreasson.

Majoriteten av de drygt 2 500 personerna på läktarna i Sparbanken Lidköping Arena fick jubla rejält på slutsignalen och betydelsen av publikens återkomst gick inte att överskatta, enligt Martin Andreasson.

– Det är kul att det var publik överlag och det har varit en rolig helg. Det är klart att det blir övertag för Villa-supportrarna i antal här, men man märkte ju att det fanns ett sug från andra supportrar också. Det är den roligaste Svenska Cupen på många år sett till inramning och självklart roligt att vinna då, avslutar Martin Andreasson i Villa Lidköping BK.

------------------------------

3 Hammarby, Edsbyns IF, Villa Lidköping BK
2 Västerås

Foto: Rasmus Abrahamsson/Villa Lidköping BK

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.