Villa Vilnius – ett framtidsinriktat drömhem

På sluttningen utanför Vilnius i Litauen ligger en helt unik villa. Trots att den är omgiven av storslagen natur är det lätt att få syn på det exklusiva Kebony-trävirket som breder ut sig över tak, väggar och terrasser.

KEBONY-VILLA: Husets ägare säger den största fördelen med Kebony är att fasad och terrass står sig lika bra under alla förhållanden, år efter år. Foto: Aksel Jermstad

– Vi var angelägna om att bygga ett hem som både representerar oss som människor och den omgivande naturen. Kebony är det enda material som tar hänsyn till miljön, bygget, tryggheten och komforten för vår familj och våra designpreferenser – det är verkligen ett unikt trävirke, säger husets ägare, Adam Zadeika.

För honom och familjen var den största fördelen med Kebony att fasad och terrass står sig lika bra under alla förhållanden, år efter år, och att materialet är underhållsfritt och dessutom lätt att göra rent.

Miljövänligt och slående

Arkitekt Arūnas Liola på arkitektfirman Arches dröm var att designa ett hus som både var miljövänligt och visuellt slående. Det ville han göra med hjälp av en kombination av naturliga material och en lek med geometrin. Avgörande var också att bygget skulle stå i harmoni med den omkringliggande naturen.

Resultatet är en praktfull och stilren villa med snedtak i olika vinklar, beklädd med 650 m2 Kebony-trä och omgivet av en mäktig grön tallskog. Det mörka trävirket kommer med tiden att övergå till en vacker silvergrå färg som ser lika exklusiv ut, oavsett årstid.

Allsidigt kvalitetsmaterial

Arches använder ofta Kebony till sina projekt, både för att det är ett hållbart material och för att kvaliteten och trävirkets unika egenskaper gör det mycket hållbart och smidigt att arbeta med.

– Med Kebony är det kul att vara kreativ, eftersom man har så många möjligheter. Dessutom är det en stor fördel att vi kan använda samma material till både beklädnad och terrass. Det är det som gör denna villa så unik och genomarbetad – de naturliga övergångarna, säger arkitekt Arūnas Liola.

Prisbelönt användning av Kebony

Arkitekterna hos Arches har fått ta emot både uppskattning och beundran för det naturliga villaprojektet.

2017 vann de den prestigefyllda Residential Architect Design Awards, som delas ut av tidskriften Architect, för sin fokusering på hållbar teknik genom att använda Kebony.

Året därpå, 2018, vann villan även priset för Sustainable Exterior Surface vid utdelningen av Surface Design Awards, för den miljövänliga och estetiska Kebony-beklädnaden.

Populärt till terrasser

Kebony är känt för att vara det perfekta materialet för terrasser och den exklusiva silvergrå patinan är något många är ute efter. Kebony är ett slitstarkt trävirke som dessutom inte blir för varmt i solen på sommaren. Det är dessutom motståndskraftigt mot svamp och röta och har hela 30 års garanti vid utomhusbruk.

Så bygger du en terrass själv

Det här bör du tänka igenom innan du bygger terrass:

1. Användningsområden: Vad ska terrassen användas till och vem ska använda den? Exempel: ska barn springa och leka på terrassen bör det vara ett material som inte flisar eller bränner små bara fötter. Med barn bör man dessutom tänka på kemikalier och gifter i trävirke.
  2. Väderförhållanden: Vilka väderförhållanden ska terrassen tåla? Bor du vid havet eller på fjället? Ska det vara ett soldäck bör du tänka igenom hur det material du väljer kommer att reagera på åratal av sol. Om du tänker låta det stå öppet utan tak måste du välja ett material som tål både regn och frost.
  3. Underhåll: Tänk igenom huruvida ni bör välja ett underhållsfritt material och hur mycket tid och pengar det kostar om ni inte gör det. Ofta lönar det sig att välja ett kvalitetsmaterial som håller länge utan att kräva att du gör något.
  4. Miljön: Är det viktigt för dig att välja hållbara material? Kollar du var det trävirke du köper kommer ifrån, för att bidra till att förhindra avverkning av sårbara skogsområden på andra håll i världen? Köper du lokalt och närproducerat?
  5. Design och komfort: Vill du att terrassen ska ha en exklusiv eller naturlig prägel – ska den gå i stil med huset och omgivningarna eller skilja ut sig? Tänk igenom helheten och vad som ska till för att du ska trivas på terrassen under flera årstider och många år framöver.

Bilder

Kebony
Hoffsveien 48

+4735106125https://kebony.com/sv

Kebony är ett miljövänligt trävirke av hög kvalitet, som inte kräver något underhåll utöver vanlig rengöring. Kebony har dokumenterat goda egenskaperför en rad olika användningsområden och används särskilt mycket till terrasser och fasadbeklädnad.

Tekniken bakom Kebony® är en i Norge utvecklad miljövänlig och patenterad träbehandlingsprocess. Processen förbättrar träets egenskaper med hjälp av en biobaserad vätska. Processen ger träets cellstruktur en bestående ändring med enastående egenskaper och en mörkbrun nyans som kan jämföras med exklusiva tropiska träslag.