Viltolyckor i Västerbottens län - kommun för kommun
– Vilt- och renolyckorna är allvarliga trafiksäkerhetsproblem. Djurkollisioner kan leda till allvarliga skador eller i värsta fall död, särskilt vid älgolyckor som utgör nästan en tredjedel av viltolyckorna i vårt län. Även mindre allvarliga olyckor kan dock vara otäcka upplevelser, särskilt för barnfamiljer, säger Christer Nyberg, ordförande för Riksförbundet M Sveriges klubb i Västerbotten.
Antalet olyckor påverkas främst av mängden trafik, infrastrukturens utformning och djurstammarnas storlek. Riksförbundet M Sverige vill se att viltolyckorna ska prioriteras högre i statens Nollvisionsarbete, målet om att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken.
– Viltolyckor är dyrare än vanliga trafikolyckor eftersom en större andel skadade inte kommer tillbaka till ett normalt liv efter en viltolycka. Vi vill se mer pengar till stängsel och säkra djurpassager samt att man tar vara på ny teknik för viltvarning, säger Christer Nyberg.
Som förare finns det också saker att tänka på för att minska olycksrisken.
– Vidga ditt synfält och anpassa alltid hastigheten efter rådande förhållanden. Respektera viltvarningsskyltar och var särskilt försiktig i gryning och skymning samt där viltstängsel börjar och slutar, säger Christer Nyberg.
Kronhjort | Rådjur | Älg | Övriga* | Totalt | |
Bjurholm | 0 | 10 | 7 | 0 | 17 |
Dorotea | 0 | 21 | 5 | 0 | 26 |
Lycksele | 0 | 33 | 26 | 2 | 61 |
Malå | 0 | 1 | 4 | 0 | 5 |
Nordmaling | 4 | 24 | 10 | 1 | 39 |
Norsjö | 0 | 17 | 10 | 2 | 29 |
Robertsfors | 0 | 29 | 9 | 1 | 39 |
Skellefteå | 0 | 185 | 54 | 1 | 240 |
Sorsele | 0 | 10 | 18 | 1 | 29 |
Storuman | 0 | 16 | 31 | 3 | 50 |
Umeå | 0 | 210 | 53 | 8 | 271 |
Vilhelmina | 0 | 16 | 9 | 0 | 25 |
Vindeln | 0 | 24 | 13 | 0 | 37 |
Vännäs | 2 | 21 | 12 | 1 | 36 |
Åsele | 0 | 29 | 15 | 1 | 45 |
Totalt | 6 | 646 | 276 | 21 | 949 |
* I kategorin övrigt inräknas de rapporteringsskyldiga djuren björn, järv, lo, mufflonfår, utter, varg, dovhjort, vildsvin och örn. Ren klassas som tamdjur och återfinns inte i viltolycksstatistiken.
Renolyckor | |
Bjurholm | 7 |
Dorotea | 9 |
Lycksele | 40 |
Malå | 19 |
Nordmaling | 7 |
Norsjö | 59 |
Robertsfors | 32 |
Skellefteå | 82 |
Sorsele | 23 |
Storuman | 32 |
Umeå | 37 |
Vilhelmina | 18 |
Vindeln | 39 |
Vännäs | 0 |
Åsele | 51 |
Totalt | 455 |
Statistiken hämtad från Nationella viltolycksrådet.
Så minskar du risken att krocka med vilt:
- Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
- Ta det försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel. Var extra uppmärksam vid åkrar, hyggen och sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar.
- Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
- Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
- Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.
Detta gäller vid viltolycka:
- Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
- Märk ut platsen där olyckan har skett.
- Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
- Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
- Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.
Kontakt:
Christer Nyberg, ordförande klubb Västerbotten, 070-349 91 96
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
Spara 10 000 kronor på att välja rätt däck22.3.2024 05:51:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige har testat årets sommardäck. Alla klarade testet, men bara tre däck är riktigt bra. ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum