Viltolyckor i Västerbottens län - kommun för kommun

Under 2022 inrapporterades 949 viltolyckor samt 455 renolyckor för vägtrafiken i Västerbottens län. 646 viltolyckor gällde rådjur och 276 älg. I övrigt påkördes bland annat sex kronhjortar och fyra björnar.

– Vilt- och renolyckorna är allvarliga trafiksäkerhetsproblem. Djurkollisioner kan leda till allvarliga skador eller i värsta fall död, särskilt vid älgolyckor som utgör nästan en tredjedel av viltolyckorna i vårt län. Även mindre allvarliga olyckor kan dock vara otäcka upplevelser, särskilt för barnfamiljer, säger Christer Nyberg, ordförande för Riksförbundet M Sveriges klubb i Västerbotten.

Antalet olyckor påverkas främst av mängden trafik, infrastrukturens utformning och djurstammarnas storlek. Riksförbundet M Sverige vill se att viltolyckorna ska prioriteras högre i statens Nollvisionsarbete, målet om att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken.

– Viltolyckor är dyrare än vanliga trafikolyckor eftersom en större andel skadade inte kommer tillbaka till ett normalt liv efter en viltolycka. Vi vill se mer pengar till stängsel och säkra djurpassager samt att man tar vara på ny teknik för viltvarning, säger Christer Nyberg.

Som förare finns det också saker att tänka på för att minska olycksrisken.

– Vidga ditt synfält och anpassa alltid hastigheten efter rådande förhållanden. Respektera viltvarningsskyltar och var särskilt försiktig i gryning och skymning samt där viltstängsel börjar och slutar, säger Christer Nyberg.

Kronhjort Rådjur Älg Övriga* Totalt
Bjurholm 0 10 0 17
Dorotea  0 21 0 26
Lycksele 0 33 26  61
Malå 0 1 0
Nordmaling  24 10 1 39
Norsjö  0 17  10  29
Robertsfors 0 29 9 1 39
Skellefteå  0 185 54 1 240
Sorsele  0 10 18 1 29
Storuman 16 31 3 50
Umeå  0 210 53 8 271
Vilhelmina  0 16 9 0 25
Vindeln 0 24 13 0 37
Vännäs  2 21 12 1 36
Åsele  0 29 15 1 45
Totalt  6 646 276 21 949

* I kategorin övrigt inräknas de rapporteringsskyldiga djuren björn, järv, lo, mufflonfår, utter, varg, dovhjort, vildsvin och örn. Ren klassas som tamdjur och återfinns inte i viltolycksstatistiken.

Renolyckor
Bjurholm 7
Dorotea 9
Lycksele 40
Malå 19
Nordmaling 7
Norsjö 59
Robertsfors 32
Skellefteå 82
Sorsele 23
Storuman 32
Umeå 37
Vilhelmina 18
Vindeln 39
Vännäs 0
Åsele 51
Totalt 455

Statistiken hämtad från Nationella viltolycksrådet.

Så minskar du risken att krocka med vilt:

• Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
  • Ta det försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel. Var extra uppmärksam vid åkrar, hyggen och sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar.
  • Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
  • Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
  • Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.

Detta gäller vid viltolycka:

• Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
  • Märk ut platsen där olyckan har skett.
  • Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
  • Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
  • Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.

Kontakt:
Christer Nyberg, ordförande klubb Västerbotten, 070-349 91 96

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.