Viltolyckor ökar i Sverige

Var tionde minut sker en viltolycka i Sverige. Under 2017 inträffade över 63 000 viltolyckor, en ökning med 30 procent sedan 2010.

Under förra året inträffade flest viltolyckor i Västra Götaland (9 723), Skåne (5 927), Stockholms län (4 803) och Kalmar län (4 445 olyckor). Endast Örebro län visar en minskning av viltolyckor, med drygt två procent.

Störst är risken för att köra på ett rådjur, i synnerhet i Västra Götaland där 7 920 viltolyckor med rådjur ägde rum. Nära 46 000 olyckor med rådjur inträffade under 2017. Men olyckor med hjort ökar mest. I Östergötland har olyckor med hjort ökat med 166 procent sedan 2010.

Olyckor med vildsvin ökar också och det är ett stort problem, inte minst eftersom en kollision med ett vildsvin kan få stora konsekvenser. I Skåne skedde över 1 000 olyckor med vildsvin under förra året. Och i Västra Götaland och i Uppsala län ökade olyckor med vildsvin med över 500 procent.

Älg är den enda typen av viltolyckor som har minskat sedan 2010. Samtidigt är det den olyckstyp som brukar få mest allvarliga konsekvenser. Under förra året skedde över 5 900 olyckor med älg.

– Det är oerhört viktigt att viltolyckorna tas på allvar och Motormännen vill absolut se att fler viltstängsel sätts upp. Vägarnas sidoområden behöver röjas, minst tio meter rakt ut från vägbanan, så att trafikanter kan upptäcka vilt utmed vägarna. Det är viktigt att Trafikverket kontrollerar sina entreprenörers arbete med detta. Ny teknik för aktiv viltvarning och viltslussar eller säkra viltpassager behöver också används i större utsträckning. Ökad jakt krävs dessutom för att begränsa viltolyckorna i trafiken, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Så minskar du risken att krocka med vilt

• Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
  • Ta det extra försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel.
  • Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
  • Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
  • Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.

Detta gäller vid viltolycka

• Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
  • Märk ut platsen där olyckan har skett.
  • Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
  • Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
  • Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.

Läs mer om vad som gäller vid en viltolycka: https://www.motormannen.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/det-haer-gaeller-vid-viltolycka/

Källa, statistik: Viltolycksrådet

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.