Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 2022

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.

Foto Ving

Resultatet bygger på svaren från en riksrepresentativ webbaserad undersökning där drygt 3000 personer i åldrarna 18 – 79 år har svarat på frågor om vilka företag som ger den bästa servicen i hela servicekedjan.

Respondenterna får svara på en fråga, ”Hur tycker du att följande företag ger service utifrån hur du förväntar dig att få service”. Det är inte produkten i sig man betygssätter utan service utifrån förväntan, hur man får hjälp och råd från första kontakt, till köp, leverans, hur servicen var vid en ev reklamation osv.

Extra intressant i år var förstås om pandemin påverkat upplevelsen av servicenivån i någon riktning med alla de utmaningar Ving och resebranschen ställts inför. Ving behöll sin topplacering sedan 2019 och hade till och med ökat något i mätningen från 61,3 till 62.

Med permitteringar, tusentals inställda resor, många kundkontakter och ett mycket stort informationsbehov i våra olika kanaler så är det extra kul att vi åter kom ut som bästa reseföretag. Jag vill tacka alla kollegor som gjort ett fantastiskt jobb under perioden, säger Terje Dahl¸ Head of Customer Center Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Jag är mycket stolt över den fina service som alla medarbetare i vårt Contact Center har gett våra gäster under en utmanande tid. Detta är återigen ett kvitto på att fler och fler uppskattar den service och trygghet man får när man reser med en arrangör som Ving, säger Magnus Wikner, CEO Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving blir aktiv investerare inom reseindustrins gröna omställning3.10.2022 11:21:05 CEST | Pressmeddelande

Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, skapar nu en plattform för framtidens gröna omställning av reseindustrin tillsammans med det norska företaget och investeringsrådgivarna, ClimatePoint. Med det nya partnerskapet kommer Ving att investera i företag och projekt som verkar för lösningar inom bland annat klimatförbättrande teknologi. På så sätt kommer Ving att arbeta mer proaktivt för att reducera koldioxidutsläppen, både på kort och lång sikt.

Borttagna restriktioner och prisvärda semestrar bäddar för Thailandsvinter27.9.2022 10:27:35 CEST | Pressmeddelande

Den 30 september häver Thailand det undantagstillstånd som landet befunnit sig i sedan pandemins början. Från och med juli i år är det inte heller ett krav för resenärer att fylla i det tidigare obligatoriska inreseformuläret Thailand Pass och munskydd är inte längre obligatoriskt utomhus. Från 1 oktober tyder allt även på att uppvisande av Covidbevis vid inresa slopas. Livet börjar återgå till det normala igen och för thailandssugna svenskar väntar en relativt plånboksvänlig semester på plats i vinter.