Ving blir aktiv investerare inom reseindustrins gröna omställning

Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, skapar nu en plattform för framtidens gröna omställning av reseindustrin tillsammans med det norska företaget och investeringsrådgivarna, ClimatePoint. Med det nya partnerskapet kommer Ving att investera i företag och projekt som verkar för lösningar inom bland annat klimatförbättrande teknologi. På så sätt kommer Ving att arbeta mer proaktivt för att reducera koldioxidutsläppen, både på kort och lång sikt.

Inledningsvis sker en investering i Green River Fund, en fond som drivs av ClimatePoint och som fokuserar på start-ups inom mobilitet, grön energi och cirkulär ekonomi. Under 2023 kommer Ving/Nordic Leisure Travel Group även stödja och investera direkt i företag och projekt som kommer branschen till godo, och i en del projekt kommer man också vara användare av slutprodukten och på så vis minska det egna koldioxidavtrycket i verksamheten, exempelvis produktion av SAF (Sustainable Aviation Fuel).

-Vi vill vara en aktiv del av det gröna teknologiskiftet som nu sker inom reseindustrin. Vi kommer därför att investera i lösningar som gör skillnad samtidigt som vi har en tydlig strategi för att minska vårt klimatavtryck i hela resekedjan.Framtiden måste handla om reduktion, inte kompensation, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Norska ClimatePoint är ett start-up bolag som möjliggör för investeringar inom klimatförbättrande teknologi och som med sin expertis inom vetenskapligt baserade metoder beräknar de effekten av olika investeringar. ClimatePoint har utvecklat en plattform som möjliggör att löpande kunna följa upp utfallet, bla kring reduktion av koldioxidutsläpp. Med det nya partnerskapet blir ClimatePoint en brygga mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och de olika företag och projekt som koncernen väljer att stödja och investera i. Den framtida avkastningen inom de olika investeringarna som Ving/Nordic Leisure Travel Group går in i kommer sedan att återinvesteras i klimatförbättrande teknologi via ClimatePoint.

- Samhället behöver fler klimatmedvetna företag som agerar i alla intressenters och vår miljös intresse. Ving och Nordic Leisure Travel Group är ett sådant företag och vi är väldigt glada över att vi med vårt partnerskap kan åstadkomma verklig förändring inom den skandinaviska turism- och reseindustrin, säger Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint.

Om ClimatePoint
ClimatePoint AS, grundades 2019 med säte i Oslo. Företaget arbetar med att mäta effekten av nya klimatlösningar och tillhörande investeringar. Investeringsdivisionen, ClimatePoint Investment Management, är registrerad hos norska Finansinspektionen och med ClimatePoint Green River licensierad som European Venture Capital Fund. Genom sitt tillvägagångssätt kan ClimatePoint identifiera och allokera resurser för sina kunder i deras övergång till en grön ekonomi.

Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.

Borttagna restriktioner och prisvärda semestrar bäddar för Thailandsvinter27.9.2022 10:27:35 CEST | Pressmeddelande

Den 30 september häver Thailand det undantagstillstånd som landet befunnit sig i sedan pandemins början. Från och med juli i år är det inte heller ett krav för resenärer att fylla i det tidigare obligatoriska inreseformuläret Thailand Pass och munskydd är inte längre obligatoriskt utomhus. Från 1 oktober tyder allt även på att uppvisande av Covidbevis vid inresa slopas. Livet börjar återgå till det normala igen och för thailandssugna svenskar väntar en relativt plånboksvänlig semester på plats i vinter.