Ving blir aktiv investerare inom reseindustrins gröna omställning

Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, skapar nu en plattform för framtidens gröna omställning av reseindustrin tillsammans med det norska företaget och investeringsrådgivarna, ClimatePoint. Med det nya partnerskapet kommer Ving att investera i företag och projekt som verkar för lösningar inom bland annat klimatförbättrande teknologi. På så sätt kommer Ving att arbeta mer proaktivt för att reducera koldioxidutsläppen, både på kort och lång sikt.

Inledningsvis sker en investering i Green River Fund, en fond som drivs av ClimatePoint och som fokuserar på start-ups inom mobilitet, grön energi och cirkulär ekonomi. Under 2023 kommer Ving/Nordic Leisure Travel Group även stödja och investera direkt i företag och projekt som kommer branschen till godo, och i en del projekt kommer man också vara användare av slutprodukten och på så vis minska det egna koldioxidavtrycket i verksamheten, exempelvis produktion av SAF (Sustainable Aviation Fuel).

-Vi vill vara en aktiv del av det gröna teknologiskiftet som nu sker inom reseindustrin. Vi kommer därför att investera i lösningar som gör skillnad samtidigt som vi har en tydlig strategi för att minska vårt klimatavtryck i hela resekedjan.Framtiden måste handla om reduktion, inte kompensation, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Norska ClimatePoint är ett start-up bolag som möjliggör för investeringar inom klimatförbättrande teknologi och som med sin expertis inom vetenskapligt baserade metoder beräknar de effekten av olika investeringar. ClimatePoint har utvecklat en plattform som möjliggör att löpande kunna följa upp utfallet, bla kring reduktion av koldioxidutsläpp. Med det nya partnerskapet blir ClimatePoint en brygga mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och de olika företag och projekt som koncernen väljer att stödja och investera i. Den framtida avkastningen inom de olika investeringarna som Ving/Nordic Leisure Travel Group går in i kommer sedan att återinvesteras i klimatförbättrande teknologi via ClimatePoint.

- Samhället behöver fler klimatmedvetna företag som agerar i alla intressenters och vår miljös intresse. Ving och Nordic Leisure Travel Group är ett sådant företag och vi är väldigt glada över att vi med vårt partnerskap kan åstadkomma verklig förändring inom den skandinaviska turism- och reseindustrin, säger Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint.

Om ClimatePoint
ClimatePoint AS, grundades 2019 med säte i Oslo. Företaget arbetar med att mäta effekten av nya klimatlösningar och tillhörande investeringar. Investeringsdivisionen, ClimatePoint Investment Management, är registrerad hos norska Finansinspektionen och med ClimatePoint Green River licensierad som European Venture Capital Fund. Genom sitt tillvägagångssätt kan ClimatePoint identifiera och allokera resurser för sina kunder i deras övergång till en grön ekonomi.

Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.