Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2019

Ving utsågs igår till Sveriges mest hållbara reseföretag när Sustainable Brand Index olika branschvinnare korades vid SB Insights årliga prisutdelning i Stockholm. Priset för Sveriges mest hållbara företag, oavsett bransch, gick till IKEA som knep förstaplatsen före Änglamark och Lantmännen.

Det är andra året i rad som Ving utses till branschvinnare som mest hållbara företag bland de svenska resebolagen, före såväl TUI som Apollo och Solresor.

- Under det senaste året har vi genomfört en rad aktiviteter och lanserat olika initiativ inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, bla #noplaceforplastic och tågsemester. Vi har även arbetat mycket med vår kommunikation kring frågor som rör både miljö, socialt ansvar och innovation. Allt detta sammantaget tror jag har bidragit till att vi återigen vunnit priset, vilket vi är väldigt stolta och glada för, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving.

Placering resebolag

1. Ving, 144
  2. TUI, 172
  3. Apollo, 229
  4. Solresor, 319

Årets upplaga av Sustainable Brand Index är både Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet där cirka 50 000 respondenter har intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 respondenter i Sverige. Urvalet av respondenterna är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och genomfördes under perioden januari-mars 2019. Totalt utvärderades cirka 1 100 varumärken.

Om SB Insight

SB Insight arbetar inom hållbart varumärkesbygganade och förser sina kunder med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branscher, varumärken, kommunikation och mänskliga beteenden. Insikterna bygger på företagets expertis inom branding, kommunikation, hållbarhet, beteendevetenskap och research. SB Insights erkända varumärkesundersökning Sustainable Brand Indes är Nordens största studie med fokus på hållbarhet.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Tel:08-55513124

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Ving utökar tillgängligheten av egna Lollo & Bernie-produkter genom nytt partnerskap8.4.2021 10:14:25 CEST | Pressmeddelande

Genom ett licenssamarbete med Teddykompaniet blir Vings populära maskotar Lollo & Bernie nu mer tillgängliga än någonsin tidigare. Förutom i Vings egen Lollo & Bernie-shop kommer bla pussel, kramdjur och handdukar att finnas till försäljning hos stora återförsäljare som Jollyroom, Babyland, Boozt, Adlibris, Babyland samt i utvalda leksaksbutiker. Ving planerar även för fler nya och spännande produkter på hyllorna inom kort med fler licenspartners.

Ving förlänger samarbetet med TCS Lidingöloppet6.4.2021 10:17:22 CEST | Pressmeddelande

Ving satsar stort på aktiv semester och det står nu klart att researrangören fortsätter som officiell leverantör till TCS Lidingöloppet i ytterligare tre år. Samarbetet sker på flera plan, där Ving ska hjälpa till att sprida varumärket TCS Lidingöloppet och lyfta löpning som motionsform bland annat genom att arrangera löparresor. Ving kommer även aktivt att delta som en viktig partner under Lidingöloppen.

Ving släpper sommarresorna för 202225.3.2021 10:53:36 CET | Pressmeddelande

Om drygt en månad drar Vings sommarsäsong igång, men det är inte bara årets sommarresor som finns bokningsbara. Redan nu är siktet inställt på sommaren 2022 och från och med idag går det att boka nästa års sommarresa på Ving.se till de mest populära destinationerna vid Medelhavet. Först ut är Vings egna koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B. C by Sunwing, samt ett antal andra omtyckta hotell. Fler bokningsbara hotell släpps upp löpande framöver.

Nu vill pensionärerna ut och resa17.3.2021 14:26:08 CET | Pressmeddelande

Till nästa vinter har Ving redan nu fler inbokade resor än ett normalt år och ressuget är stort. I takt med att allt fler blir vaccinerade ökar lusten att åter upptäcka världen och många passar då på att boka sin drömresa. Och det är de äldre åldersgrupperna som sticker ut jämfört med snittet. I åldersgruppen 65 år och uppåt har bokningarna hos Ving ökat med 30 procent jämfört med i fjol, då vinterbokningarna vid samma tid låg i linje med ett ”normalt år”. Störst ökning står dock 50-64-åringarna för, där bokningarna har ökat med över 40 procent.