Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2019

Ving utsågs igår till Sveriges mest hållbara reseföretag när Sustainable Brand Index olika branschvinnare korades vid SB Insights årliga prisutdelning i Stockholm. Priset för Sveriges mest hållbara företag, oavsett bransch, gick till IKEA som knep förstaplatsen före Änglamark och Lantmännen.

Det är andra året i rad som Ving utses till branschvinnare som mest hållbara företag bland de svenska resebolagen, före såväl TUI som Apollo och Solresor.

- Under det senaste året har vi genomfört en rad aktiviteter och lanserat olika initiativ inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, bla #noplaceforplastic och tågsemester. Vi har även arbetat mycket med vår kommunikation kring frågor som rör både miljö, socialt ansvar och innovation. Allt detta sammantaget tror jag har bidragit till att vi återigen vunnit priset, vilket vi är väldigt stolta och glada för, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving.

Placering resebolag

1. Ving, 144
  2. TUI, 172
  3. Apollo, 229
  4. Solresor, 319

Årets upplaga av Sustainable Brand Index är både Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet där cirka 50 000 respondenter har intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 respondenter i Sverige. Urvalet av respondenterna är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och genomfördes under perioden januari-mars 2019. Totalt utvärderades cirka 1 100 varumärken.

Om SB Insight

SB Insight arbetar inom hållbart varumärkesbygganade och förser sina kunder med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branscher, varumärken, kommunikation och mänskliga beteenden. Insikterna bygger på företagets expertis inom branding, kommunikation, hållbarhet, beteendevetenskap och research. SB Insights erkända varumärkesundersökning Sustainable Brand Indes är Nordens största studie med fokus på hållbarhet.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.