Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2019

Ving utsågs igår till Sveriges mest hållbara reseföretag när Sustainable Brand Index olika branschvinnare korades vid SB Insights årliga prisutdelning i Stockholm. Priset för Sveriges mest hållbara företag, oavsett bransch, gick till IKEA som knep förstaplatsen före Änglamark och Lantmännen.

Det är andra året i rad som Ving utses till branschvinnare som mest hållbara företag bland de svenska resebolagen, före såväl TUI som Apollo och Solresor.

- Under det senaste året har vi genomfört en rad aktiviteter och lanserat olika initiativ inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, bla #noplaceforplastic och tågsemester. Vi har även arbetat mycket med vår kommunikation kring frågor som rör både miljö, socialt ansvar och innovation. Allt detta sammantaget tror jag har bidragit till att vi återigen vunnit priset, vilket vi är väldigt stolta och glada för, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving.

Placering resebolag

1. Ving, 144
  2. TUI, 172
  3. Apollo, 229
  4. Solresor, 319

Årets upplaga av Sustainable Brand Index är både Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet där cirka 50 000 respondenter har intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 respondenter i Sverige. Urvalet av respondenterna är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och genomfördes under perioden januari-mars 2019. Totalt utvärderades cirka 1 100 varumärken.

Om SB Insight

SB Insight arbetar inom hållbart varumärkesbygganade och förser sina kunder med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branscher, varumärken, kommunikation och mänskliga beteenden. Insikterna bygger på företagets expertis inom branding, kommunikation, hållbarhet, beteendevetenskap och research. SB Insights erkända varumärkesundersökning Sustainable Brand Indes är Nordens största studie med fokus på hållbarhet.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.