Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2019

Ving utsågs igår till Sveriges mest hållbara reseföretag när Sustainable Brand Index olika branschvinnare korades vid SB Insights årliga prisutdelning i Stockholm. Priset för Sveriges mest hållbara företag, oavsett bransch, gick till IKEA som knep förstaplatsen före Änglamark och Lantmännen.

Det är andra året i rad som Ving utses till branschvinnare som mest hållbara företag bland de svenska resebolagen, före såväl TUI som Apollo och Solresor.

- Under det senaste året har vi genomfört en rad aktiviteter och lanserat olika initiativ inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, bla #noplaceforplastic och tågsemester. Vi har även arbetat mycket med vår kommunikation kring frågor som rör både miljö, socialt ansvar och innovation. Allt detta sammantaget tror jag har bidragit till att vi återigen vunnit priset, vilket vi är väldigt stolta och glada för, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving.

Placering resebolag

1. Ving, 144
  2. TUI, 172
  3. Apollo, 229
  4. Solresor, 319

Årets upplaga av Sustainable Brand Index är både Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet där cirka 50 000 respondenter har intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 respondenter i Sverige. Urvalet av respondenterna är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och genomfördes under perioden januari-mars 2019. Totalt utvärderades cirka 1 100 varumärken.

Om SB Insight

SB Insight arbetar inom hållbart varumärkesbygganade och förser sina kunder med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branscher, varumärken, kommunikation och mänskliga beteenden. Insikterna bygger på företagets expertis inom branding, kommunikation, hållbarhet, beteendevetenskap och research. SB Insights erkända varumärkesundersökning Sustainable Brand Indes är Nordens största studie med fokus på hållbarhet.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.