Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag

Under augusti gör Ving, precis som de tre senaste åren, en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag, som företaget samarbetar med sedan många år. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, skänka pengar till stiftelsen och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.

Foto: Andreas Lind, Ving

Varje år insjuknar tusentals barn och ungdomar i Sverige i allvarliga sjukdomar. Många tillfrisknar aldrig helt och lever med en sjukdom eller en diagnos som kanske inte syns men som på olika sätt gör ont, försvårar livet och ibland skapar utanförskap. Min Stora Dag ger några av dessa barn någonting underbart att drömma om och något positivt att fokusera på när dagarna är långa och behandlingarna tuffa.

Många barn önskar sig en resa tillsammans med sin familj som sin stora dag. Genom Vings samarbete med Min Stora Dag har hundratals familjer rest med researrangören och bott på familjehotell, främst Sunwing Family Resorts, runt om i världen.

– Vi på Ving har gjort vårt yttersta för att se till att barnen och deras familjer får en så bra upplevelse som möjligt. Ibland har barnen önskningar, det kan vara att besöka vattenparker eller att träffa maskotarna Lollo & Bernie, men ofta är önskemålet sol och bad. En resa ger dels en möjlighet att vara tillsammans med familjen men också lite extra kraft och stolthet, säger Magnus Wikner, koncernchef på Vinggruppen i Norden, där Ving ingår.

Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia skänker två kronor per skraplott som säljs ombord under augusti. Därutöver kommer en euro per sålt glasskort på familjehotellen Sunwing Family Resorts samt en tiondel av intäkterna av sålda kalas och Lollo & Bernie-visits på hotellen att gå till Min Stora Dag. Under augusti kommer även en tiondel av försäljningen av Lollo och Bernie-prylar i Minimarket på Sunwing Family Resorts samt en tiondel av försäljningen från Lollo och Bernie webbshop att ges till Min Stora Dag.

– För oss som företag är det fantastiskt att vara med och bidra till att förverkliga barnens drömmar med de upplevelser som en resa innebär. Det skapar också en enorm stolthet bland våra medarbetare. Och det ligger helt i linje med det som vi som företag vill stå för, säger Magnus Wikner.

– Nu hoppas vi att den här månaden drar in riktigt mycket pengar till Min Stora Dag, och att många av våra kunder får upp ögonen för stiftelsen och skänker pengar de också, avslutar Magnus Wikner.

De tre senaste åren har liknande månader genomförts av Ving till förmån till Min Stora Dag och sammanlagt har 650 000 kronor samlats in till Min Stora Dag under de tre augustimånaderna.

– Min Stora Dag köper årligen många resor hos Ving till barn och unga med allvarliga sjukdomar och diagnoser. De får inte bara en fantastisk resa med sina familjer utan också det där lilla extra som Vings engagerade personal bidrar med. Därför är vi så glada och stolta över att Ving visar varm vänskap genom att åter kraftsamla för barnen i augusti. För fjärde året ! En glädjande och peppande tradition, säger Hélène Benno, Generalsekreterare för Min Stora Dag.

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:

Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel 0709-513158 eller Hélène Benno, generalsekreterare Min Stora Dag, tel 08-660 50 96.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.