Ving har fortsatt förbättra sitt hållbarhetsarbete under pandemiåret

Under coronapandemin har Nordic Leisure Tavel Group där Ving, Spies, Tjäreborg och Sunclass Airlines ingår, gått igenom de mest utmanande tiderna i företagets historia. Men tillsammans med företagets nya ägare är hållbarhetsfrågorna fortsatt i fokus. Nu har företagets hållbarhetsrapport för 2019/2020 släppts.

Gran Canaria. Foto Ving

Som det ledande semesterföretaget i Norden, med resor till många destinationer runt om i världen, har vi alltid ett ansvar att agera hållbart och att fortsätta öka de positiva effekterna av turismen, samtidigt som vi vill minimera vår negativa påverkan, som vårt klimatavtryck, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef i Nordic Leisure Travel Group och Ving.

Turism är en av drivkrafterna för global ekonomisk tillväxt och står för 1 av 10 jobb över hela världen samt 10 % av världens BNP. Turismen kan genom sin storlek stimulera både ekonomisk och social utveckling samt hållbara investeringar och spela en betydande roll för att uppnå Agenda 2030.

Att ha kontroll över alla delar av semesterresan gör det möjligt för oss att optimera varje resa också ur ett hållbarhetsperspektiv - från start till touch-down, fortsätter Fredrik Henriksson.

Några av höjdpunkterna från året som gått:

• Vårt eget flygbolag Sunclass Airlines rankas som ett av de mest effektiva flygbolagen i branschen och har under verksamhetsåret 2019/2020 levererat ett genomsnittligt fotavtryck på 66 gram CO2 per passagerarkilometer. Detta är nära hälften av det globala branschgenomsnittet.

• Vi erbjuder för närvarande det mest omfattande klimatkompensationsprogrammet i hela resebranschen: Alla flygningar, oavsett flygbolag, alla vistelser på våra egna hotell och alla busstransfers mellan flygplatser och hotell kompenseras helt genom vår partner Natural Capital Partners. Vi har klimatkompenserat för 890 000 ton CO2 (sedan april 2019).

• Alla våra egna koncepthotell, Sunwing, Sunprime och OBC, arbetar under några av de strängaste hållbarhetskraven på marknaden och uppfyller det internationellt erkända Travelife-programmet (riktlinjer och mätsystem för miljö- och social hållbarhet). 90 % har uppnått Gold standard, högsta nivå, under 2022 är målet att samtliga hotell vara certifierade.

• Vi har som mål att göra oss av med, eller byta ut, alla engångsartiklar i plast till år 2025, idag har vi bytt ut 9 miljoner engångsartiklar på våra flyg och hotell. Bland annat har en helt nya miljövänliga förpackningar införts på flygen till alla måltider. Sugrör i plast och andra plastföremål rensas bort från hotellen allt mer.

– Vi har ambitiösa planer för vår fortsatta resa och arbetar för närvarande med att sätta upp ramverket för vår hållbarhetsstrategi och som är mer långsiktig än vår tidigare treårsplan. Planen kommer att vara en tydlig riktning för oss själva och våra ansträngningar att förbättra vårt sätt att göra affärer, avslutar Fredrik Henriksson.

Läs mer i vår hållbarhetsrapport >>> samt på våra hållbarhetssidor >>>

Gran Canaria. Foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.

Skolstart får svenska barnfamiljer att boka höstlovsresor18.8.2021 12:11:33 CEST | Pressmeddelande

I veckan börjar skolorna igen för höstterminen och även om sommarlovet precis är över är det många barnfamiljer som redan nu blickar framåt mot höstlovet. Vecka 44 är en av de mest populära semesterveckorna på året och hos Ving är redan nu hälften av resorna bokade. Och höstlovsresorna bokas upp snabbt, bara den senaste veckan har bokningarna ökat med 20 procent jämfört med veckan innan.