Ving i topp bland Sveriges mest innovativa företag

Svenskt Innovationsindex 2018 visar att Ving är Sveriges mest innovativa företag i kategorin resor och hotell och ett av Sveriges 10 mest innovativa företag totalt efter företag som IKEA och Netflix.

Svensk Innovationsindex är ett nytt index som vill sätta fokus på innovation ur ett kundperspektiv och har utvecklats av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA. Index baseras på hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.

För kategorin ”Hotell & Resor”, där Ving var bäst i kategorin, så bedrivs innovation främst av erbjudandet. Reseföretag bedöms som mer innovativa än hotell. Resebranschen fokuserar på upplevelser vilket upplevs som innovativt av kunderna.

- Innovation för oss handlar om att hela tiden skapa rätt erbjudande för våra gäster, och har gjort att vi utvecklat moderna koncepthotell för både vuxna och barnfamiljer, som bland annat koncepten Sunwing och Sunprime, lanserat vegetariska menyer, skapat möjlighet att boka ett specifikt rumsnummer, chatta med receptionen via vår app, nylanserat tågsemester och till sommaren kommer Chromecast att finnas tillgängligt på utvalda koncepthotell, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving.

Resebranschen

1. Ving

2. TUI

3. Scandic

4. Radisson

Topp 10 i Sverige

1. Ikea

2. MTR Express

3. Netflix

4. Norwegian

5. Verisure

6. Bahnhof

7. Länsförsäkringar

8. Nettbuss Buss 4 You

9. Clas Ohlson

10. Ving

Indexet innefattar svar från ca 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher.

Mer information finns här på CTFs webb. Hela resultatlistan

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.