Ving inför generösare avbokningsvillkor

Som enda större svenska researrangör erbjuder Ving nu möjligheten att avboka en resa fram till 30 dagar innan avresa under våren och försommaren. De tillfälliga avbokningsvillkoren gäller från och med 29 januari vid nybokningar av charterresor med avresa till och med 15 juni 2021. För att möta behovet av flexibilitet under pandemin erbjuder Ving sedan tidigare även möjligheten till ett obegränsat antal ombokningar fram till 30 dagar innan avresa och en unik återbetalningsgaranti på 7 dagar om en resa ställs in.

Foto, Vings bildarkiv

Vings senaste enkätundersökning Resepanelen med ca. 8 500 svar visar att allt fler väljer att boka en paketresa för ökad trygghet både under resan och vid bokningstillfället. 43 procent av respondenterna i panelen svarar att de är mer benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan, där tryggheten lyfts fram som det främsta skälet.

De senaste veckorna har vi sett ett trendbrott och ökat tryck på bokningarna inför både sommar, höst och vinter. Vi vet att många vill ha något att längta efter och se fram emot. Samtidigt vet vi att trygghet blir allt viktigare. Paketresan har därför blivit mer relevant än någonsin, där vi som arrangör har ett helhetsansvar. Vi vill nu göra det ännu tryggare för våra kunder att boka en resa med oss även innan högsommaren, och inför därför denna ytterligare bokningstrygghet. Detta utöver våra redan generösa av- och ombokningsregler och återbetalningsgaranti som gäller för resor även längre fram, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De nya tillfälliga avbokningsvillkoren, med möjlighet till avbokning oavsett anledning fram till 30 dagar innan avresa, gäller charterresor med avresor till och med 15 juni 2021. Erbjudandet gäller nybokningar från och med den 29 januari. För resten av sommarsäsongen har Ving sedan tidigare förbättrat avbokningsvillkoren, med fri avbokning fram till 60 dagar innan avresa på nybokningar. Vid bokning av en charterresa hos Ving ingår av- och ombokningsskydd utan extra kostnad fram till den 31 oktober 2021, vilket bla innebär möjlighet till ett obegränsat antal ombokningar fram till 30 dagar innan avresa. För avresor från 1 november 2021 kan skyddet köpas till vid nybokning av en charterresa.

Utökade trygghetsrutiner införda
Ving har infört utökade rutiner och villkor för kunder som bokar en resa, tar hand om kunden före och under resan med bland annat utökade säkerhetsrutiner på hotellen och på flygen samt extra trygghet vid bokning med mer generösa av- och ombokningsvillkor samt en återbetalningsgaranti om 7 dagar vid inställd resa.

*Vings enkätundersökning Resepanelen genomfördes under december 2020 med 8 553 respondenter.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Foto, Vings bildarkiv
Sunprime Miramare, fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Ving byter digital öppen spis mot TV-paradis24.2.2021 11:42:33 CETPressmeddelande

Den digitala eldstaden på Youtube kom för många år sedan för att skapa mysstämning i vintermörkret, men många svenskar längtar nu också efter värme, sol, hav och sydligare breddgrader. I väntan på ett ökat resande möter Ving nu svenskarnas reseabstinens genom att lansera ett substitut till den öppna spisen – ett digitalt semesterparadis med exotiska stränder och vågbrus som rullar på Tv:n i 8 timmar.

Allt fler väljer trygghet genom en paketresa21.1.2021 12:09:06 CETPressmeddelande

Efter snart ett år med coronavirus och nedstängningar finns en ökad optimism om att det kan bli möjligt att komma iväg på en semesterresa under 2021, det märks i bokningarna av resor till sommaren. Med osäkerhet kring resandet har samtidigt paketresan blivit mer relevant än någonsin när många vill boka tryggt. Det visar Vings resepanel där 43 procent svarar att de är mer benägna eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan.

Vings nya sommarkampanj fokuserar på välmående och personliga upplevelser23.12.2020 09:40:51 CETPressmeddelande

Med start den 26 december drar Ving igång årets sommarkampanj där fokus, precis som i Vings nya varumärkesidentitet, läggs på välmående och personliga upplevelser. Vad som är välmående skiljer sig dock från olika personer och olika tillfällen. Det nya manéret ”Find your wave” handlar om att manifestera detta och att varje kund ska ges möjligheter att hitta just sin ”wave”, sin resa och upplevelse.

Högt tryck på bokningarna när Ving släpper vinterresorna för 2021/2222.12.2020 09:34:31 CETPressmeddelande

I onsdags släppte Ving upp försäljningen av nästa vinters resor och bara efter några dagar ser Ving en fördubbling på vinterresorna jämfört med samma period i fjol. Mest populära är resorna till Gran Canaria och Teneriffa, men även till Thailand ökar efterfrågan. Gemensamt är att man på de destinationerna kan hitta flera av Vings mest populära koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C by Sunwing, och många säkrar sina favorithotell redan nu. Förutom Kanarieöarna och Thailand finns även resor till bland annat Gambia, Kap Verde och Madeira bokningsbara.