Ving inför gratis covid-19 test för resenärer till Kanarieöarna

Smittalen på Kanarieöarna har haft en nedåtgående trend de senaste veckorna, men som en extra säkerhetsåtgärd, har myndigheterna nu infört krav på att man ska kunna visa upp ett negativt covid-19-test vid ankomst. Ett negativt testresultat krävs från den 13 november för gäster som bor på hotell eller turistanläggning. Ving kan nu i samarbete med Vaccina erbjuda ett gratis antigen-test, ett snabbtest som lever upp till myndigheternas krav, till alla kunder med en inbokad resa till Kanarieöarna under vintersäsongen.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm.

För att underlätta för resenären kommer Ving i god tid att skicka information kring var, när och hur man bokar in det kostnadsfria antigen-testet. Testet ska tas tidigast 72 timmar före ankomst till hotellet och utförs av Vaccinas personal på något av de utvalda apotek runt om i Sverige som Vaccina samarbetar med. Svaret skickas i form av ett digitalt läkarintyg inom 60 minuter efter att testet tagits. Vaccinas antigen-test lever upp till Folkhälsomyndighetens rekommendationer och krav och har en sensitivitet på över 96 %.

– Genom vårt samarbete med Vaccina vill vi göra det så smidigt och enkelt som möjligt för våra kunder att testa sig och få ett snabbt svar inför sin resa. Detta är ytterligare ett steg i Vings strävan att göra resor så smittskyddssäkra som möjligt. Sedan tidigare har vi ett omfattande program för tryggt resande med utökade rutiner ombord på flygen, på våra hotell och på våra destinationer och nya generösa bokningsvillkor där fri av- och ombokningsförsäkring och möjlighet att boka av och om ingår,säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Tid för provtagning bokas direkt hos Vaccina för alla som fyllt 6 år. Provtagning utförs av legitimerad personal från Vaccina (sjuk- eller undersköterska). Svaret kommer i form av ett testresultat och certifikat utfärdat av läkare som ska visas upp vid ankomst till hotellet på Kanarieöarna.

Skulle testet visa att man har covid-19 gäller fri avbokning för kunder som har Vings av- och ombokningsförsäkring. I annat fall kan man boka om sin resa till ett senare datum mot en ombokningskostnad.

Sedan tidigare har Ving även förbättrat av- och ombokningsvillkoren där kunder bland annat har möjlighet att omboka sin charterresa ett obegränsat antal gånger fram till 30 dagar före avresa. Kunder har nu även möjligheten till avbokning ända till 60 dagar före avresa. Ving erbjuder nu även, som enda större charterarrangör, kunder som avbokar eller får en inställd resa att få tillbaka sina pengar inom 7 dagar.

Provtagning kommer att erbjudas runt om i landet, från Malmö i söder till Luleå i norr. Initialt blir tester främst möjliga i storstadsregionerna, men successivt kommer man även att kunna testa sig på flertalet platser runtom om i landet.

I första hand gäller antigentesterna för resenärer till Kanarieöarna, men kan komma att utökas om fler destinationer inför krav på friskhetssintyg. Kunder har även möjlighet att själva boka och stå för kostnaden för valfritt test som är godkänt av de kanariska myndigheterna inklusive ett PCR-test.

De kanariska myndigheterna kräver i nuläget negativa tester för gästande turister med boende på hotell/turistanläggningar där testerna tas, d v s inte för gäster med till exempel ett eget boende.

Folkhälsomyndigheten om antigentester

Folkhälsomyndigheten publicerade vägledande information kring antigentester den 21 oktober. Vaccinas antigentest uppnår en sensitivitet på 96,72, vilket lever upp till Folkhälsomyndighetens rekommendation på minst 80 %. Testerna har även en specificitet på 99 %

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Ving byter digital öppen spis mot TV-paradis24.2.2021 11:42:33 CETPressmeddelande

Den digitala eldstaden på Youtube kom för många år sedan för att skapa mysstämning i vintermörkret, men många svenskar längtar nu också efter värme, sol, hav och sydligare breddgrader. I väntan på ett ökat resande möter Ving nu svenskarnas reseabstinens genom att lansera ett substitut till den öppna spisen – ett digitalt semesterparadis med exotiska stränder och vågbrus som rullar på Tv:n i 8 timmar.

Ving inför generösare avbokningsvillkor1.2.2021 09:03:08 CETPressmeddelande

Som enda större svenska researrangör erbjuder Ving nu möjligheten att avboka en resa fram till 30 dagar innan avresa under våren och försommaren. De tillfälliga avbokningsvillkoren gäller från och med 29 januari vid nybokningar av charterresor med avresa till och med 15 juni 2021. För att möta behovet av flexibilitet under pandemin erbjuder Ving sedan tidigare även möjligheten till ett obegränsat antal ombokningar fram till 30 dagar innan avresa och en unik återbetalningsgaranti på 7 dagar om en resa ställs in.

Allt fler väljer trygghet genom en paketresa21.1.2021 12:09:06 CETPressmeddelande

Efter snart ett år med coronavirus och nedstängningar finns en ökad optimism om att det kan bli möjligt att komma iväg på en semesterresa under 2021, det märks i bokningarna av resor till sommaren. Med osäkerhet kring resandet har samtidigt paketresan blivit mer relevant än någonsin när många vill boka tryggt. Det visar Vings resepanel där 43 procent svarar att de är mer benägna eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan.

Vings nya sommarkampanj fokuserar på välmående och personliga upplevelser23.12.2020 09:40:51 CETPressmeddelande

Med start den 26 december drar Ving igång årets sommarkampanj där fokus, precis som i Vings nya varumärkesidentitet, läggs på välmående och personliga upplevelser. Vad som är välmående skiljer sig dock från olika personer och olika tillfällen. Det nya manéret ”Find your wave” handlar om att manifestera detta och att varje kund ska ges möjligheter att hitta just sin ”wave”, sin resa och upplevelse.

Högt tryck på bokningarna när Ving släpper vinterresorna för 2021/2222.12.2020 09:34:31 CETPressmeddelande

I onsdags släppte Ving upp försäljningen av nästa vinters resor och bara efter några dagar ser Ving en fördubbling på vinterresorna jämfört med samma period i fjol. Mest populära är resorna till Gran Canaria och Teneriffa, men även till Thailand ökar efterfrågan. Gemensamt är att man på de destinationerna kan hitta flera av Vings mest populära koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C by Sunwing, och många säkrar sina favorithotell redan nu. Förutom Kanarieöarna och Thailand finns även resor till bland annat Gambia, Kap Verde och Madeira bokningsbara.