Ving inför gratis covid-19 test för resenärer till Kanarieöarna

Smittalen på Kanarieöarna har haft en nedåtgående trend de senaste veckorna, men som en extra säkerhetsåtgärd, har myndigheterna nu infört krav på att man ska kunna visa upp ett negativt covid-19-test vid ankomst. Ett negativt testresultat krävs från den 13 november för gäster som bor på hotell eller turistanläggning. Ving kan nu i samarbete med Vaccina erbjuda ett gratis antigen-test, ett snabbtest som lever upp till myndigheternas krav, till alla kunder med en inbokad resa till Kanarieöarna under vintersäsongen.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm.

För att underlätta för resenären kommer Ving i god tid att skicka information kring var, när och hur man bokar in det kostnadsfria antigen-testet. Testet ska tas tidigast 72 timmar före ankomst till hotellet och utförs av Vaccinas personal på något av de utvalda apotek runt om i Sverige som Vaccina samarbetar med. Svaret skickas i form av ett digitalt läkarintyg inom 60 minuter efter att testet tagits. Vaccinas antigen-test lever upp till Folkhälsomyndighetens rekommendationer och krav och har en sensitivitet på över 96 %.

– Genom vårt samarbete med Vaccina vill vi göra det så smidigt och enkelt som möjligt för våra kunder att testa sig och få ett snabbt svar inför sin resa. Detta är ytterligare ett steg i Vings strävan att göra resor så smittskyddssäkra som möjligt. Sedan tidigare har vi ett omfattande program för tryggt resande med utökade rutiner ombord på flygen, på våra hotell och på våra destinationer och nya generösa bokningsvillkor där fri av- och ombokningsförsäkring och möjlighet att boka av och om ingår,säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Tid för provtagning bokas direkt hos Vaccina för alla som fyllt 6 år. Provtagning utförs av legitimerad personal från Vaccina (sjuk- eller undersköterska). Svaret kommer i form av ett testresultat och certifikat utfärdat av läkare som ska visas upp vid ankomst till hotellet på Kanarieöarna.

Skulle testet visa att man har covid-19 gäller fri avbokning för kunder som har Vings av- och ombokningsförsäkring. I annat fall kan man boka om sin resa till ett senare datum mot en ombokningskostnad.

Sedan tidigare har Ving även förbättrat av- och ombokningsvillkoren där kunder bland annat har möjlighet att omboka sin charterresa ett obegränsat antal gånger fram till 30 dagar före avresa. Kunder har nu även möjligheten till avbokning ända till 60 dagar före avresa. Ving erbjuder nu även, som enda större charterarrangör, kunder som avbokar eller får en inställd resa att få tillbaka sina pengar inom 7 dagar.

Provtagning kommer att erbjudas runt om i landet, från Malmö i söder till Luleå i norr. Initialt blir tester främst möjliga i storstadsregionerna, men successivt kommer man även att kunna testa sig på flertalet platser runtom om i landet.

I första hand gäller antigentesterna för resenärer till Kanarieöarna, men kan komma att utökas om fler destinationer inför krav på friskhetssintyg. Kunder har även möjlighet att själva boka och stå för kostnaden för valfritt test som är godkänt av de kanariska myndigheterna inklusive ett PCR-test.

De kanariska myndigheterna kräver i nuläget negativa tester för gästande turister med boende på hotell/turistanläggningar där testerna tas, d v s inte för gäster med till exempel ett eget boende.

Folkhälsomyndigheten om antigentester

Folkhälsomyndigheten publicerade vägledande information kring antigentester den 21 oktober. Vaccinas antigentest uppnår en sensitivitet på 96,72, vilket lever upp till Folkhälsomyndighetens rekommendation på minst 80 %. Testerna har även en specificitet på 99 %

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Jönköping Airport23.11.2020 14:06:49 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Jönköping Airport till Mallorca sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även två avgångar till Turkiet i Vings program från Jönköping.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Örebro Airport23.11.2020 11:05:16 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Örebro Airport till Mallorca under sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även avgångar till Cypern och Rhodos i Vings program från Örebro.

Ving inför återbetalningsgaranti på 7 dagar samt ännu bättre villkor för av- och ombokning av resor23.10.2020 10:10:30 CESTPressmeddelande

Som enda svenska researrangör kan Ving nu garantera att kunder som avbokar eller får en inställd resa får tillbaka sina pengar inom 7 dagar. Sedan tidigare har Ving även förbättrat av- och ombokningsvillkoren där kunder bland annat har möjlighet att omboka sin charterresa ett obegränsat antal gånger fram till 30 dagar före avresa. Från och med idag har även möjligheten till avbokning kortats ned till 60 dagar före avresa.