Ving inför nya rutiner för säkert resande

Vings egna undersökningar visar att det är många som längtar efter att resa igen så snart myndigheterna ger klartecken. Under tiden arbetar Ving för fullt med att säkerställa att samtliga hygien- och säkerhetsrutiner lever upp till högsta nivå genom alla delar av resan när det går att välkomna gästerna tillbaka igen.

Vårt största fokus är att våra resor genomförs på ett säkert och ansvarsfullt sätt utifrån våra egna och myndigheternas krav och att vi minskar risken för smittspridning. För att gästerna ska kunna känna sig trygga på sin semester med oss införs nu utökade rutiner för våra egna hotell, flygresan, transferbussar och alla andra aktiviteter som erbjuds under en semesterresa med Ving, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef Ving.

På våra egna hotell

Ving samarbetar med det oberoende företaget Cristal International Standards och följer utöver våra egna även kraven som ställs från lokala myndigheter, som löpande kan komma att ändras. Nedan listar vi de utökade säkerhetsrutiner som implementeras på våra hotell, Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing, framöver. För övriga hotell i vårt program följs lokala myndigheters rekommendationer och krav.

1. Utökad djuprengöring av varje rum och uppdaterade städrutiner
  2. Samtliga medarbetare tränas i våra nya säkerhetsrutiner
  3. Säkra rutiner vid incheckning, där krav på social distansering följs genom att avskilja eller hålla avstånd mellan personal och gäster.
  4. Handsprit tillgänglig för gäster och personal
  5. Våra medarbetare håller avstånd från gäster och alla ytor ska möjliggöra och påminna om avstånd mellan gäster
  6. Färre antal gäster samtidigt och större avstånd mellan gäster i restauranger
  7. Nya serveringsrutiner - servering av mat sker antingen som á la carte (bordsservering) eller som buffé enligt gällande rekommendationer och restriktioner.
  8. Flexibla öppettider i restaurangen för att undvika trängsel
  9. Anpassning av aktiviteter och underhållning på hotellen
  10. Minimera kontanthantering
  11. Digital information via app och mail
  12. Utökad städning och nya rutiner kring poolområde, gym, miniland och spa

På flygen

Även på flygen införs nya säkerhetsrutiner som följer krav från både myndigheter och EASA (The European Authority for Aviation Safety). Vings flygbolag Sunclass Airlines jobbar även nära lokala samarbetspartners på flygplatserna. I möjligaste mån ska så mycket bagage som möjligt checkas in och resenärer uppmanas att checka in via Vings app istället för över disk för att begränsa sociala kontakter på flygplatsen. Såväl passagerare som kabinbesättningen ska bära ansiktsmask, vilka finns att köpa via Airshoppen. Ombord anpassas servicen och följer de föreskrifter som gäller kring bland annat hygien. Alla Sunclass Airlines flyg är utrustade med ett sk HEPA-filter om säkerställer att 99,6 procent av alla dammpartiklar och luftburna föroreningar som virus och bakterier renas. Den konstanta luftreningen, som sker var 2-3:e minut, minimerar därmed risken för kontaminering.

Transferbussar

Ving följer lokala myndighetskrav, vilka kan se lite olika ut för varje land, med rutiner som bland annat:

• Utökade städ- och desinfekteringsrutiner
  • Spritning av händer samt munskydd (myndighetskrav i många länder)

Aktiviteter och utflykter

Det är populärt att upptäcka Vings resmål genom exempelvis båtturer, besök på marknader eller rundturer. Det är även fortsättningsvis Vings ambition att kunna erbjuda alla resenärer detta. På en del platser kommer det dock att införas vissa restriktioner gällande antal besökare och det kan även vara begränsad tillgång till vissa områden och sevärdheter. Uppdateringar om vad som gäller för respektive destination sker löpande på Ving.se. Vi följer självklart lokala myndigheters rekommendationer fullt ut för att erbjuda en så säker vistelse som möjligt.

För övriga flygbolag, hotell, rederier, lokala agenter m.fl. följer Ving tillsammans med sina samarbetspartners myndigheternas rekommendationer.

Läs mer om Safe Travel på Ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.