Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Vings maskotar Lollo & Bernie. Foto Ving

Under Vings mer än 60 år i resebranschen har företaget engagerat sig i många olika projekt på en mängd destinationer. Ofta har det varit i anslutning till skolor, sjukhus och barnhem i exempelvis Thailand, Mexiko och Gambia. Nu har företaget valt att ta ett samlat grepp kring sitt engagemang i den här viktiga frågan.

Att skapa trygga miljöer för barn som reser med oss är alltid i fokus hos Ving, men trots att trygghet, säkerhet och lek är en grundläggande rättighet för alla barn, oavsett var de befinner sig i världen, så är det långt ifrån alla förunnat. Genom att samarbeta med Rädda Barnen kan vi bidra till såväl kunskapsspridning om barns rättigheter och även tillsammans med våra kunder bidra med pengar till Rädda Barnens viktiga arbete i världen, säger Magnus Wikner, CEO Nordic Leisure Travel Group/Ving.

Det gläder oss att Ving vill fördjupa sitt arbete med att skapa trygga miljöer för barn. Tillsammans kommer vi både kunna öka kunskapen om barnrättsfrågor internt hos Ving, men även hos deras målgrupp som till stor del består av barnfamiljer. På så vis kan vi stärka barns rättigheter världen över. Detta är ett samarbete vi är stolta över! säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Med utgångspunkt från FN samt den expertis som finns hos Rädda Barnen ska Ving (Nordic Leisure Travel Group):

• Fortsätta skapa trygga och inkluderande miljöer för barn som reser med Ving på semester, där det finns plats för lek, glädje och trygg samvaro. Företaget ska också utbilda sin personal i barnrättsfrågor genom Rädda Barnens försorg.
  • Stötta Rädda Barnens arbete med att säkra en trygg tillvaro för barn som lever i utsatthet runt om i världen. Och arbetet med att skapa barnsäkra områden, där barnen kan glömma en orolig tillvaro för en stund. Där de kan vara trygga, leka och bara vara barn. Det sker bland annat genom en årlig ekonomisk ersättning från företaget samt olika insamlingar till konkreta projekt.
  • Genom Vings olika kanaler bidra till ökad kunskap kring barns rättigheter bland nordiska barn och familjer.

Läs mer om samarbetet

Vings maskotar Lollo & Bernie. Foto Ving
Foto: Save The Children
Foto: Save The Children
Magnus Wikner, CEO Ving/Nordic Leisure Travel Group

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.