Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Vings maskotar Lollo & Bernie. Foto Ving

Under Vings mer än 60 år i resebranschen har företaget engagerat sig i många olika projekt på en mängd destinationer. Ofta har det varit i anslutning till skolor, sjukhus och barnhem i exempelvis Thailand, Mexiko och Gambia. Nu har företaget valt att ta ett samlat grepp kring sitt engagemang i den här viktiga frågan.

Att skapa trygga miljöer för barn som reser med oss är alltid i fokus hos Ving, men trots att trygghet, säkerhet och lek är en grundläggande rättighet för alla barn, oavsett var de befinner sig i världen, så är det långt ifrån alla förunnat. Genom att samarbeta med Rädda Barnen kan vi bidra till såväl kunskapsspridning om barns rättigheter och även tillsammans med våra kunder bidra med pengar till Rädda Barnens viktiga arbete i världen, säger Magnus Wikner, CEO Nordic Leisure Travel Group/Ving.

Det gläder oss att Ving vill fördjupa sitt arbete med att skapa trygga miljöer för barn. Tillsammans kommer vi både kunna öka kunskapen om barnrättsfrågor internt hos Ving, men även hos deras målgrupp som till stor del består av barnfamiljer. På så vis kan vi stärka barns rättigheter världen över. Detta är ett samarbete vi är stolta över! säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Med utgångspunkt från FN samt den expertis som finns hos Rädda Barnen ska Ving (Nordic Leisure Travel Group):

• Fortsätta skapa trygga och inkluderande miljöer för barn som reser med Ving på semester, där det finns plats för lek, glädje och trygg samvaro. Företaget ska också utbilda sin personal i barnrättsfrågor genom Rädda Barnens försorg.
  • Stötta Rädda Barnens arbete med att säkra en trygg tillvaro för barn som lever i utsatthet runt om i världen. Och arbetet med att skapa barnsäkra områden, där barnen kan glömma en orolig tillvaro för en stund. Där de kan vara trygga, leka och bara vara barn. Det sker bland annat genom en årlig ekonomisk ersättning från företaget samt olika insamlingar till konkreta projekt.
  • Genom Vings olika kanaler bidra till ökad kunskap kring barns rättigheter bland nordiska barn och familjer.

Läs mer om samarbetet

Vings maskotar Lollo & Bernie. Foto Ving
Foto: Save The Children
Foto: Save The Children
Magnus Wikner, CEO Ving/Nordic Leisure Travel Group

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.