Ving inleder nordiskt samarbete med Resurs Bank för e-handelslösning

Resurs Bank blir leverantör av e-handelsbetalning via faktura och delbetalning när Ving och systerbolagen inom Nordic Leisure Travel Group (NLTG) nu erbjuder ett utökat kunderbjudande vid bokning av resor. Med Resurs Bank kan Ving erbjuda ett nordiskt konsumenterbjudande som möter kundernas förväntningar på en flexibel, trygg och smidig kundupplevelse.

Ving och systerbolagen inom NLTG (Ving i Norge, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland) har sålt resor på nätet i över 20 år och nu är det dags att ta kunderbjudandet till nästa nivå. Med Resurs e-handelslösning kommer kunderna på den nordiska marknaden kunna välja mellan både faktura och delbetalning, vilket ger en ökad flexibilitet vid bokning av en resa. Erbjudandet inkluderar bla 30-60 dagars fri kredit och möjlighet till delbetalning. Lanseringen av fakturabetalning på ving.se skedde för drygt en vecka sedan och redan nu har erbjudandet visat sig vara uppskattat.

Efter att ha utvärderat den nordiska marknadens e-handelsleverantörer har vi valt en aktör som matchar vår ambition om en riktigt bra kundupplevelse. Resurs Bank har värdefull erfarenhet av vår bransch sedan tidigare och erbjuder en e-handelslösning som ger oss förutsättningar att möta de behov vi ser hos dagens kunder. Resurs Bank är dessutom en finansiellt stabil aktör med en e-handelsplattform som möjliggör för den flexibilitet som är nödvändig för våra kunder. Vi kan, bara en vecka efter lanseringen, se att vårt nya erbjudande är mycket uppskattat då många kunder redan nu väljer Resurs betallösning vid bokning av en resa, den första betalningen med faktura gjordes redan 15 minuter efter lanseringen, säger Øyvind Tørstad är Head of Ancillaries and Customer Payments, Ving /Nordic Leisure Travel Group

Faktura är ett uppskattat betalmedel i Sverige och under 2020 blev det betalsättet som svenskarna främst föredrar inom e-handel (33%), enligt Nets E-handelsrapport från 2020. På andra plats kom kortbetalning (22%) och på tredje plats Swish (20%). Av den totala e-handelsvolymen i Norden utgör resor en omfattande del och genom det nya partnerskapet med Ving och NLTG stärker Resurs Bank sin position inom e-handel på den nordiska marknaden. Samtidigt kan Ving erbjuda en attraktiv och trygg betallösning för sina kunder.

-Vi är oerhört stolta över att Ving och NLTG-koncernen väljer Resurs som e-handelspartner inför sin kommande satsning på den nordiska marknaden. Inte minst i dessa tider där pandemin har medfört att dagens kunder ställer nya och högre krav på trygghet och flexibilitet när man ska boka och betala sin resa. Tillsammans med NLTG har vi skapat ett e-handelserbjudande där kunden alltid kan välja mellan flera för resebranschen anpassade betalsätt, vilket vi vet är en viktig faktor för att uppnå ett attraktivt kunderbjudande, säger Andreas Andersson, Tf CCO Nordic Payment Solutions, Resurs Bank, Retail Finance, Resurs Bank.

Andreas Andersson, Tf CCO Nordic Payment Solutions, Resurs Bank, andreas.andersson@resurs.se +46 736 612 083

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Andreas Andersson,  Tf CCO Nordic Payment Solutions, Resurs Bank
Andreas Andersson, Tf CCO Nordic Payment Solutions, Resurs Bank
Øyvind Tørstad är Head of Ancillaries and Customer Payments, Ving/Nordic Leisure Travel Group

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor27.9.2021 13:13:50 CEST | Pressmeddelande

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.