Ving inleder samarbete med World Animal Protection

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Foto: World Animal Protection, Raggy Charters

Från och med i sommar drar World Animal Protection på sig guidetröjan som en del av Vings övergripande hållbarhetsarbete. Nordens ledande semesterföretag Nordic Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, har ingått ett samarbete med World Animal Protection. Samarbetet ska säkerställa att omtanke om djur prioriteras på Vings resor.

På World Animal Protection är det med stor glädje man inleder samarbetet med den nordiska resekoncernen:

- Det här är en stor framgång i vårt arbete för djurvänlig turism. Att ett så stort reseföretag som Nordic Leisure Travel Group nu inleder ett samarbete med oss kan få stor betydelse för många vilda djur som i dag utsätts för lidande i turistindustrin. Jag hoppas också att Ving kan bli en viktig förebild, som inspirerar fler svenska reseföretag att arbeta för en modern, djuretisk turism, säger Lina Dahl, Kampanjansvarig i World Animal Protection Sverige.

Ving har sedan flera år haft en policy kring upplevelser av djur på sina resmål. Bland annat har företaget sedan länge tagit bort delfin- och andra underhållningsshower med vilda djur samt elefantridning. Nu tar man nästa steg, där man tillsammans med World Animal Protection tagit fram en heltäckande policy, som innebär att alla upplevelser av vilda djur i framtiden sker på djurens villkor i sin naturliga miljö och alltid med hänsyn till djurskydd.

Guida gästerna mot mer djurvänliga upplevelser

Med samarbetet tar Ving/Nordic Leisure Travel Group ännu större avstånd från reseupplevelser där djur används som underhållning för turister. Istället kommer mer fokus läggas på att guida gästerna så att de är noga med att inte ramla i de fallgropar som turister ofta stöter på, som exempelvis att klappa lejon och tigrar, ta selfies med vilda djur eller betala för att se dansande apor och björnar.

- Vi ser fram emot vårt samarbete som redan är igång. Vi är övertygade om att det kommer att vara till stor nytta både för våra gäster och när det gäller att stärka relationen med våra lokala partners. Vi ser det nya partnerskapet som en försäkring som garanterar att våra gäster tryggt och ansvarsfullt kan uppleva djuren i sina naturliga omgivningar när de reser till våra destinationer. Och vi ser det också som en speciell möjlighet att utveckla nya spännande upplevelser framöver, säger Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Samarbetet mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och World Animal Protection innebär att djurskyddsorganisationen framöver kommer att ge Ving råd i frågor om djur och djurskydd i relation till koncernens nuvarande och framtida utflykter på destinationer.

- Som en av världens största djurvälfärdsorganisationer engagerar vi oss för djur över hela världen, som exempelvis djurvänliga havsreservat i Australien, Sydafrika, USA och Spanien, björnreservat i Rumänien och Pakistan och elefantreservat i Thailand. Med vår expertkunskap hoppas vi kunna vara med och inspirera Nordic Leisure Travel Group/ Ving, att utveckla många nya djurvänliga upplevelser med vilda djur i frihet runt om i världen, avslutar Lina Dahl, World Animal Protection Sverige.

Läs mer om samarbetet

Fakta:

World Animal Protection är en internationell djurskyddsorganisation som verkar i mer än 50 länder.

Man har filialer i Indien, USA, Kina, Kanada, London, Sverige, Danmark, Thailand, Australien och Brasilien samt har status som rådgivare till både FN och Europarådet.

Foto: World Animal Protection, Raggy Charters
Foto: World Animal Protection, Aaron Gekoski
Foto: World Animal Protection, Aaron Gekoski

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.