Ving inleder samarbete med World Animal Protection

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Foto: World Animal Protection, Raggy Charters

Från och med i sommar drar World Animal Protection på sig guidetröjan som en del av Vings övergripande hållbarhetsarbete. Nordens ledande semesterföretag Nordic Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, har ingått ett samarbete med World Animal Protection. Samarbetet ska säkerställa att omtanke om djur prioriteras på Vings resor.

På World Animal Protection är det med stor glädje man inleder samarbetet med den nordiska resekoncernen:

- Det här är en stor framgång i vårt arbete för djurvänlig turism. Att ett så stort reseföretag som Nordic Leisure Travel Group nu inleder ett samarbete med oss kan få stor betydelse för många vilda djur som i dag utsätts för lidande i turistindustrin. Jag hoppas också att Ving kan bli en viktig förebild, som inspirerar fler svenska reseföretag att arbeta för en modern, djuretisk turism, säger Lina Dahl, Kampanjansvarig i World Animal Protection Sverige.

Ving har sedan flera år haft en policy kring upplevelser av djur på sina resmål. Bland annat har företaget sedan länge tagit bort delfin- och andra underhållningsshower med vilda djur samt elefantridning. Nu tar man nästa steg, där man tillsammans med World Animal Protection tagit fram en heltäckande policy, som innebär att alla upplevelser av vilda djur i framtiden sker på djurens villkor i sin naturliga miljö och alltid med hänsyn till djurskydd.

Guida gästerna mot mer djurvänliga upplevelser

Med samarbetet tar Ving/Nordic Leisure Travel Group ännu större avstånd från reseupplevelser där djur används som underhållning för turister. Istället kommer mer fokus läggas på att guida gästerna så att de är noga med att inte ramla i de fallgropar som turister ofta stöter på, som exempelvis att klappa lejon och tigrar, ta selfies med vilda djur eller betala för att se dansande apor och björnar.

- Vi ser fram emot vårt samarbete som redan är igång. Vi är övertygade om att det kommer att vara till stor nytta både för våra gäster och när det gäller att stärka relationen med våra lokala partners. Vi ser det nya partnerskapet som en försäkring som garanterar att våra gäster tryggt och ansvarsfullt kan uppleva djuren i sina naturliga omgivningar när de reser till våra destinationer. Och vi ser det också som en speciell möjlighet att utveckla nya spännande upplevelser framöver, säger Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Samarbetet mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och World Animal Protection innebär att djurskyddsorganisationen framöver kommer att ge Ving råd i frågor om djur och djurskydd i relation till koncernens nuvarande och framtida utflykter på destinationer.

- Som en av världens största djurvälfärdsorganisationer engagerar vi oss för djur över hela världen, som exempelvis djurvänliga havsreservat i Australien, Sydafrika, USA och Spanien, björnreservat i Rumänien och Pakistan och elefantreservat i Thailand. Med vår expertkunskap hoppas vi kunna vara med och inspirera Nordic Leisure Travel Group/ Ving, att utveckla många nya djurvänliga upplevelser med vilda djur i frihet runt om i världen, avslutar Lina Dahl, World Animal Protection Sverige.

Läs mer om samarbetet

Fakta:

World Animal Protection är en internationell djurskyddsorganisation som verkar i mer än 50 länder.

Man har filialer i Indien, USA, Kina, Kanada, London, Sverige, Danmark, Thailand, Australien och Brasilien samt har status som rådgivare till både FN och Europarådet.

Foto: World Animal Protection, Raggy Charters
Foto: World Animal Protection, Aaron Gekoski
Foto: World Animal Protection, Aaron Gekoski

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.