Ving lanserar film för barn med särskilda behov i samarbete med Min Stora Dag

För att underlätta för barn med autism eller andra neuropsykiatriska funktionsvariationer och deras familjer som ska ut och resa lanserar Ving nu en så kallad förberedelsefilm. Filmen har tagits fram i samarbete med Min Stora Dag och experter på området. Förutom Ving presenterar Min Stora Dag även filmer i samarbete med SJ och Scandic med liknande teman.

Foto Ving

Filmerna visar hur det går till från början till slut, i Vings fall hur det går till när man beger sig iväg på en resa. Vings film är inspelad på Arlanda, ombord på ett av Thomas Cook Airlines Scandinavias flygplan samt på Mallorca och visar hur man checkar in, vad som händer i säkerhetskontrollen, hur det ser ut i gaten, vad som händer när man landar och hur det går till såväl när man ska hämta ut bagage och åka transferbuss som när man ska checka in på hotellet.

En resa består av många olika moment som man kan känna sig ovan inför. Att vara förberedd på vad som komma skall kan då underlätta. Vi är därför väldigt stolta och glada över att kunna presentera den här filmen i samarbete med Min Stora Dag. Med filmen kan vi på ett pedagogiskt sätt visa barnen och deras familjer vad som sker när man ska iväg på en resa. Vår förhoppning är även att fler, som exempelvis inte är så resvana, kan ha glädje av filmen, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Förra året fick 3 570 barn vara med om en Stor Dag genom Min Stora Dag. En Stor Dag kan vara en spännande resa, ett läger eller ett teaterbesök. Ett välbehövligt avbrott i vardagen helt enkelt. Men för en del familjer kan även Stora Dagar kännas svåra att genomföra. Särskilt för den stora grupp barn vars diagnoser innebär att de har ett extra stort behov av struktur, planering och förberedelser.

- Vi har haft kontakt med flera familjer som önskat sig hjälp med att förbereda sina barn för nya upplevelser, oavsett om det är inför Stora Dagar eller andra äventyr. Tanken är att familjer ska kunna titta på de här filmerna tillsammans, och använda dem som ett verktyg för att känna sig trygga och förberedda, säger Hélène Benno, generalsekreterare, Min Stora Dag.

Arbetet med filmerna är en del av Osynlighetsprojektet, Min Stora Dags särskilda satsning på barn och unga med neuropsykiatriska funktionsvariationer – som ADHD och autism – och/eller psykisk ohälsa. En viktig del av projektet är att utveckla och anpassa Min Stora Dags verksamhet – Stora Dagar – till denna målgrupp.Projektet finansieras av Svenska PostkodLotteriet och filmerna har utvecklats med expertrådgivning från bl a utbildningsverksamheten Lära.

Se filmen här: https://www.ving.se/min-stora-dag-resa

För mer information om Vings samarbete med Min Stora Dag, se: https://www.ving.se/minstoradag

För ytterligare information, kontakta: Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel 0709-513158 eller Ulrika Westerberg, kommunikationsansvarig Min Stora Dag, ulrika.westerberg@minstoradag.org, tel 070-7459314

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.