Ving lanserar nytt resmål: Pittoreska Gozo utanför Malta

Malta är ett mycket omtyckt och populärt resmål bland Vings kunder och behovet av att kunna erbjuda fler resmål i området finns. Nu lanseras därför resor till den vackra ön Gozo, ca 30 minuter med båt från Malta.

Gozoz huvudstad Victoria. Foto: Chris Willan

Den lilla ön Gozo är så liten att kan man promenera dit man vill, eller ta bussen från huvudstaden Victoria, som inte tar mer än en halvtimme vart man än ska. Till Gozo reser malteserna själva när de vill komma iväg från vardagslivet på Malta.

Gozo mäter 16 x 8 kilometer och har mycket lite trafik. Det är med andra ord ett perfekt resmål för den som vill vandra, snorkla och dyka, eller bara ta det lugnt och njuta av vackra miljöer,säger Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving.

Mysiga gränder, restauranger och kaféer i huvudstaden
Öns huvudstad kallas både Victoria och Rabat, en liten stad med vackra torg, kyrkor, gott om restauranger och mysiga små gränder som lagom hinner utforskas under en semestervecka eller två. När man bekantat sig med huvudstaden väntar resten av ön: Citadellet på en höjd ovanför Victoria, de gamla Ggantija-templen och Ta' Pinu-basilikan, för att bara nämna några exempel.

På Gozo finns ett bra utbud av restauranger, kaféer och barer. Riktigt bra lokala restauranger med framförallt fisk och skaldjur, samt några internationella matställen. Prisnivån är rimlig, en lunch kostar ca 8-10 euro och en middag med vin omkring 16-20 euro. En god flaska vin kostar ca 10 euro och en öl ca 2,5 euro. Espresso ca 1,5 euro.

Sol och bad på Gozo
Runt Gozo finns ett halvdussin stränder, ofta små sandstränder inne i klippiga vikar. Öns längsta strand, Ramla Bay, ligger på öns norra sida och är ca 200 meter lång med rödaktig, finkornig sand och långgrunt vatten. Vattnet är friskt, rent och kristallklart och bra för dykning och snorkling. Runtom ön finns ytterligare ett halvdussin stränder med samma kristallklara vatten, och räcker inte det tar man båten från hamnen i Mgarr till den lilla ön Comino, vars Blue Lagoon är lika populär bland dykare som bland snorklare.

Boende
På Gozo finns inga stora hotellkomplex och Vings kunder kan välja bland 16 hotell på ön, från enkla två-vingade hotell till fyrvingat.

Att resa dit
Till Gozo tar man sig med reguljärflyg på flexibla weekend- och veckoresor året runt, Ving erbjuder direktflyg från Göteborg, Köpenhamn och Stockholm till Malta. Flyget landar på Maltas internationella flygplats. Där blir man upphämtad för transfer till färjan över till Gozo och för vidare transport till sitt hotell. Från den internationella flygplatsen på Malta till Gozo tar det ca 2,5 timmar.

Prisexempel:
Avresa från Stockholm den 13 mars 2018 med SAS, 1 vecka med frukost på Calypso Gozo Hotel (VVV+) med del i dubbelrum. Pris 3.190:- per person exkl. transfer. Läs mer om Gozo.

Foto: Chris Willan, motiv Gozoz huvudstad Victoria

För ytterligare information, kontakta:

Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, charlotte.hallencreutz@ving.se eller tel 0709-513202

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.