Ving lanserar TakeAway-mat online för Sunwing-gäster

Dagarna då man behövde stå i kö och vänta på sin tur för att beställa TakeAway-mat på Vings hotell kan nu vara ett minne blott. I alla fall på familjehotellet Sunwing Fañabe Beach på Teneriffa där Ving lanserar möjligheten för gästerna att förbeställa mat från restaurangen direkt från mobilen utan extra kostnad.

Fotograf Anna Malmberg, Ving

- Med den nya digitala tjänsten tar vi bort det som skaver och utnyttjar de möjligheter som tekniken ger oss för att minska matköerna på hotellet. Vi börjar med pilotprojektet på Sunwing Fañabe Beach på Teneriffa, men vår ambition är sedan att lansera tjänsten på fler av våra populära familje- och vuxenhotell framöver. Vi har redan efter ett par dagar fått väldigt positiva reaktioner från våra gäster, säger Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Ving.

Med TakeAway online kan gästerna luta sig tillbaka, koppla av och välja sin favoritmat direkt genom funktionen på MyHotel (hotellets egen sajt som kan nås via gästernas mobiler eller annan mobil enhet samt från hotellets datorer) under öppettiderna för hotellrestaurangen Vicentes Kitchen & Grill. Efter beställningen får gästen ett bekräftelsemail med en uppskattad upphämtningstid. Därefter kan maten hämtas direkt från köket. Det tillkommer inga extra kostnader för tjänsten.

På menyn finns en stor variation av rätter, från pizza och sallader, till burgare och lokala rätter. Från och med förra sommaren erbjuds även ett antal vego-rätter på menyn, däribland bowls. Fler vego-rätter kommer att tillkomma på menyn under sommaren 2020.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.