Ving och TCS Lidingöloppet tar tåget till Alperna

Ving och TCS Lidingöloppet inleder ett nytt resesamarbete och arrangerar sin första gemensamma träningsresa med tåg. Där får deltagarna träna löpteknik under ledning av friidrottsprofilen Malin Ewerlöf. Resenärerna coachas och inspireras av Ewerlöf, samtidigt som de får springa i en vacker skogsmiljö som liknar TCS Lidingöloppets naturliga terräng.

Sport- & Familienhotel Riezlern i Österrike.

Vi märker av den ökade efterfrågan på resor med tåg och är glada över att nu kunna presentera ytterligare en resa, denna gång till de vackra alpmiljöerna i Österrike. Samtidigt ser vi att många av våra kunder är intresserade av träning och en aktiv semester, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Teknik och inspiration

Den 19 maj avgår träningståget från Sverige via Danmark och Tyskland mot österrikiska Riezlern som ligger vid gränsen mot Tyskland. Där väntar tre dagars löpträning i alpmiljö och boende på Sport- & Familienhotel Riezlern. Här får motionärerna uppleva naturen i Kleinwalsertal, som är en av de vackraste regionerna i Alperna.

Vår nya satsning på löparresor med tåg ger träningsintresserade möjligheten att öva löpteknik i en härlig miljö. Tillsammans med Ving och Malin Ewerlöf erbjuder vi en resa med både praktisk träning och inspiration som ökar chanserna att bli en bättre löpare, säger Fredrik Montgomery marknad- ochkommunikationschef för TCS Lidingöloppet.

Stockholm och Köpenhamn

Dagarna fylls med olika träningspass och föreläsningar under ledning av Malin Ewerlöf och experter från TCS Lidingöloppet. Det kommer vara kvalitativa pass som utmanar deltagarna, så att de kan vässa sin löpning och nå ännu bättre resultat.

Under 2019 återlanserade Ving tågsemestrar med resor till Davos och Engelberg. Sedan januari säljs även tågpass, One Country Pass, i utvalda europeiska länder i kombination med flyg till och från Sverige.

Löparresan till Alperna i maj 2020 arrangeras av Ving i samarbete med en av landets främsta tågresebyråer, trainplanet.com och TCS Lidingöloppet.

Resan startar i Stockholm och för svenskar som bor i de södra och västra delarna av landet finns det möjlighet att hoppa på i Köpenhamn.

Prisexempel:
I priset, fr. 9 330 kr, ingår tågresa ToR från Stockholm eller Köpenhamn med avresa 19/5, 2020 samt boende i tre nätter på Sport- & Familienhotel Riezlern inklusive lokala transporter.

Mer info om löparresan.

Mer info om andra träningsresor.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bättre seedning på semestern
Ving är sedan två år partner till TCS Lidingöloppet. Partnerskapet innebär också bland annat att Vings resenärer har möjlighet seeda sig för att få en bättre startposition i TCS Lidingöloppet på ett 30-tal Vinghotell runt om i världen.

Malin Ewerlöf är en välkänd och mycket erfaren långdistanslöpare som vunnit en rad internationella mästerskapsmedaljer under sin långa löparkarriär. Numera kallar sig Malin för elitmotionär och framförallt som PT för motionärer i löpning.

Fakta om Trainplanet
Företaget startade 2015 som den första renodlade tågresebyrån i Sverige och är idag den ledande tågresebyrån med tusentals resmål i 30 länder.

Fakta om TCS Lidingöloppet
TCS Lidingöloppet 30 är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter. Numera är TCS Lidingöloppet också en folkfest som bjuder på olika distanser och typer av lopp. Visionen är att få fler människor att röra på sig – oavsett ålder, kön, bakgrund och förutsättningar. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott. www.lidingoloppet.se.

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Henriksson, kommunikationschef, Ving, 070-951 31 24, fredrik.henriksson@ving.se

Fredrik Montgomery, marknad- och kommunikationschef, TCS Lidingöloppet,
070-670 55 40, fredrik.montgomery@lidingoloppet.se

Sport- & Familienhotel Riezlern i Österrike.
Malin Ewerlöf

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.