Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Sunprime Alanya Beach Foto: Pia Heed Borén, Ving

Alanya är tillsammans med Side de två största resmålen i Turkiet, båda på den vackra turkiska sydkusten. I Alanya har Ving ett stort antal hotell, bland annat tre mycket omtyckta Sunprime Hotels, Vings vuxenkoncept, och många populära familjehotell.

- Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda direktflyg till Gazipasa. Det förkortar transferresan till Alanya med runt två timmar vilket blir ett stort plus, inte minst för barnfamiljerna. Sedan tidigare har sydsvenskarna kunnat flyga till Gazipasa men från nästa sommar flyger vi dit även från Arlanda. Efterfrågan på resor till Turkiet ökar och den billiga turkiska liran gör det väldigt billigt att leva på plats, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Sommaren 2019 flyger Ving till Turkiet från 10 flygplatser runtom i Sverige samt från Köpenhamn. Från sex av flygplatserna med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia*.

Till Gazipasa flyger Ving från Stockholm varje söndag under perioden 19 maj – 22 september och från Köpenhamn varje onsdag under perioden 26 juni – 31 juli samt varje torsdag under perioden 27 juni – 10 oktober.

Se Vings alla avgångar nästa sommar här: https://www.ving.se/flygavgangar-nasta-sommar

Prisexempel: Flyg t/r Stockholm – Gazipasa med avresa 19 maj 2019. Boende en vecka på Sunprime Alanya Beach i en enrumssvit med balkong. Pris 5 700: -/person inklusive frukost.

För bilder och ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

*Thomas Cook Airlines Scandinavia var ett av de första flygbolagen i världen att bli ISO 14001-certifierat . De har de senaste 15 åren minskat bränsleförbrukningen med över 20 procent och fortsätter därmed att minska de klimatpåverkande utsläppen.

Sunprime Alanya Beach Foto: Pia Heed Borén, Ving
Alanya Foto: Kajsa Fagerström, Ving

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa