Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Sunprime Alanya Beach Foto: Pia Heed Borén, Ving

Alanya är tillsammans med Side de två största resmålen i Turkiet, båda på den vackra turkiska sydkusten. I Alanya har Ving ett stort antal hotell, bland annat tre mycket omtyckta Sunprime Hotels, Vings vuxenkoncept, och många populära familjehotell.

- Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda direktflyg till Gazipasa. Det förkortar transferresan till Alanya med runt två timmar vilket blir ett stort plus, inte minst för barnfamiljerna. Sedan tidigare har sydsvenskarna kunnat flyga till Gazipasa men från nästa sommar flyger vi dit även från Arlanda. Efterfrågan på resor till Turkiet ökar och den billiga turkiska liran gör det väldigt billigt att leva på plats, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Sommaren 2019 flyger Ving till Turkiet från 10 flygplatser runtom i Sverige samt från Köpenhamn. Från sex av flygplatserna med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia*.

Till Gazipasa flyger Ving från Stockholm varje söndag under perioden 19 maj – 22 september och från Köpenhamn varje onsdag under perioden 26 juni – 31 juli samt varje torsdag under perioden 27 juni – 10 oktober.

Se Vings alla avgångar nästa sommar här: https://www.ving.se/flygavgangar-nasta-sommar

Prisexempel: Flyg t/r Stockholm – Gazipasa med avresa 19 maj 2019. Boende en vecka på Sunprime Alanya Beach i en enrumssvit med balkong. Pris 5 700: -/person inklusive frukost.

För bilder och ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

*Thomas Cook Airlines Scandinavia var ett av de första flygbolagen i världen att bli ISO 14001-certifierat . De har de senaste 15 åren minskat bränsleförbrukningen med över 20 procent och fortsätter därmed att minska de klimatpåverkande utsläppen.

Sunprime Alanya Beach Foto: Pia Heed Borén, Ving
Alanya Foto: Kajsa Fagerström, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.