Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.
Sunprime Pollensa Bay. Bilden är en illustration (med reservation för ändringar)

Intresset för anpassade hotellkoncept är stort, vilket även märks i sökningarna som görs på ving.se efter resor till Vings Sunprime-hotell.

-  Att resa till ett vuxenhotell blir allt mer efterfrågat och jämfört med innan pandemin, 2019, så har andelen besökare på vår webb som söker just efter ett vuxenhotell ökat med 17 procent i år. Därför känns det extra roligt att vi lagom till sommarsäsongen drar igång kan utöka vårt omtyckta vuxenkoncept med ett nytt hotell på Mallorca. Denna gång med ett läckert och modernt hotell på norra sidan, som ligger lugnt och avskilt i natursköna miljöer med närhet till såväl restaurangstråk och utflyktsmål som aktiviteter och äventyr. Det perfekta läget direkt vid havet gör att många av rummen samt de allmänna ytorna har storslagen utsikt, bla från gymmet där man kan träna och samtidigt njuta av att blicka ut över havet, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Hotellet, som redan idag är ett befintligt hotell i Vings program, renoveras nu delvis och genomgår en uppfräschning för en modern känsla med inbjudande umgängesytor, poolområde och tidsmässig design med färgnyanser i jordnära kulörer. Bakom designen står designbyrån BAS som tillsammans med Ving även har varit med och tagit fram design och konceptualisering för många av de andra omtyckta koncepthotellen; Sunwing, Sunprime och Ocean Beach Club.

Sunprime Pollensa Bay blir exklusivt för Vings nordiska gäster och hotellet har sedan tidigare varit uppskattat bland både svenskar och övriga nordbor. Det nya hotellet kommer att erbjuda både SPA samt gym och träningsledda klasser med SATS-instruktörer. Vings tidigare satsning på närproducerad mat och vegetariska rätter fortsätter även på detta hotell, med välsmakande rätter från både det internationella och lokala köket.

Hotellet erbjuder 161 rum. De lite lyxigare Prime Room Suites får stora balkonger med loungekänsla. På hotellet kommer även ett flertal prisvärda enkelrum att erbjudas för de resenärer som reser på egen hand. Samtliga rum får balkonger.

Närhet till både restaurangsstråk, aktiviteter och utflyktsmål

Sunprime Pollensa Bay är beläget i ett lugnt bostadsområde med direkt access till den natursköna stranden och nedanför hotellet finns en strandpromenad som lämpar sig ypperligt för en morgonpromenad eller joggingtur. Ett stenkast från hotellet ligger även Alcudias gamla stadskärna med många trevliga bar- och restaurangsstråk, shopping, den historiska ringmuren och pittoreska små gator och torg. Pollensa-bukten inbjuder annars till såväl vind- som kitesurfing som andra vattensporter eller cykling. Strax ovanför Port de Pollensa reser sig det mäktiga bergsmassivet Tramuntana med halvön Formentor, dit man på slingriga bergsvägar kan ta sig för antingen vandring eller för att njuta av utsikten och de spektakulära solnedgångarna över Medelhavet och bergen, som är något utöver det vanliga.

Easy Travel - smidig hemresa med incheckning direkt på hotellet

På Sunprime Pollensa Bay kommer Ving, precis som på övriga Sunprime-hotell, att kunna erbjuda Easy Travel vilket innebär att gäster redan på hotellet kan checka in och lämna bagage inför hemresan. Väl på flygplatsen kan man sedan gå direkt till säkerhetskontrollen, utan att behöva stå i långa incheckningsköer.

Om Sunprime

Konceptet lanserades 2007 och är Vings skräddarsydda hotell för vuxna som reser utan barn och har sedan starten var en succé. Här kan man njuta av tysta poolområden, sköna spabehandlingar, delta på SATS-ledda träningspass och äta god mat i lugna omgivningar. Hotellen har en åldersgräns på 16 år. Idag finns Sunprime på ett flertal destinationer vid Medelhavet som Cypern, Kreta, Mallorca och Rhodos samt på Kanarieöarna, i Gambia, Thailand och Turkiet.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Sunprime Pollensa Bay
Pollensa-bukten
Sunprime Pollensa Bay.  Restaurangen. Bilden är en illustration (med reservation för ändringar)
Sunprime Pollensa Bay. Restaurangen. Bilden är en illustration (med reservation för ändringar)
Pollensa-bukten

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Hög efterfrågan på Vings charteravgångar från Jönköping i sommar27.3.2024 15:33:54 CET | Pressmeddelande

I morse lyfte ett fullbokat charterflyg från Jönköping Airport till Gran Canaria med glada påsklovsresenärer och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Jönköpingsborna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till Mallorca drar i gång vid Valborg och det är många Jönköpingsbor som hänger på låset, till första avgången är 9 av 10 platser slutsålda. Efterfrågan är även hög på övriga avgångar till den populära Medelhavsön. Redan nu är hälften av platserna i sommar bokade. En nyhet för i år är att Ving erbjuder två avgångar till solguden Helios ö, Rhodos i oktober, varav den ena är en attraktiv höstlovsavgång. Nu har även vinterns populära resor till Gran Canaria släppts upp till försäljning.

Högt tryck på sommarens charterresor från Kalmar Öland Airport27.3.2024 10:45:10 CET | Pressmeddelande

På påskafton avgår ett fullbokat charterflyg från Kalmar Öland Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Smålänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos och Mallorca drar igång om drygt en månad. Efterfrågan är hög. Förra veckan ökade försäljningen av resor från Kalmar med 24 procent jämfört med i fjol. Och när sommarsäsongen närmar sig är drygt hälften av alla platser bokade. Den höga efterfrågan har fått Ving att utöka Rhodos-säsongen på våren med ytterligare två avgångar gentemot i fjol. Likaså förlängs säsongen till Mallorca i höst med två avgångar.

Succé för Vings Rhodos-satsning från Sundsvall27.3.2024 09:47:39 CET | Pressmeddelande

Solguden Helios ö, Rhodos, är Vings stora nyhet från Sundvall Timrå Airport i sommar. Och Sundsvallsborna verkar minst sagt uppskatta satsningen. Redan nu är över hälften av platserna slutsålda och den senaste månaden har försäljningen ökat med 15 procent jämfört med månaden innan. På skärtorsdagen lyfter Vings sista flyg till Gran Canaria för säsongen, men strax innan jul drar trafiken i gång igen till den populära kanarieön. Ving passar då även på att utöka antalet platser för att möta den höga efterfrågan.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Karlstad i sommar27.3.2024 09:27:06 CET | Pressmeddelande

Annandag påsk avgår ett fullbokat charterflyg från Karlstad Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Värmlänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till solguden Helios ö, Rhodos, drar igång redan om en månad, den 28 april, och då efterfrågan varit stor har Ving utökat med hela fem avgångar under våren jämfört med i fjol. Ytterligare en höstlovsavgång har också lagts till i programmet och även trafiken till Mallorca förlängs. Redan nu ser Ving en ökning i antalet inbokade resenärer med 13 procent och bara den senaste veckan ökade antalet bokningar med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Dala Airport26.3.2024 11:49:40 CET | Pressmeddelande

På långfredagen avgår ett fullbokat charterflyg från Dala Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Dalfolket behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos drar igång redan om en månad, den 28 april. Efterfrågan är hög, de tre första avgångarna är bokade till 97 procent och sett till hela sommarsäsongen är redan 6 av 10 platser slutsålda. Men det är inte bara sommarresorna som är eftertraktade. Redan nu utökar Ving antalet platser till Gran Canaria i vinter.