Ving redovisar öppet all klimatkompensation

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard.

Dagens Nyheter har granskat branschen i en artikel som publicerats igår den 9 oktober (samt idag den 10 oktober i tryckta tidningen) och som har fått en del spridning. Vi välkomnar som alltid att man granskar branschen, men vill samtidigt förtydliga hur vårt klimatkompensationsprogram ser ut då allt inte redovisas i artikeln.

Vings årliga utsläpp om 890 000 ton CO2 investeras i utsläppsminskningsprojekt som uppfyller de strikta krav som ställs av FN:s CDM, Verified Carbon Standard eller Gold Standard, framtagna av bland annat WWF och som stöds av fler än 80 miljöorganisationer. Ving följer även den globala standarden The Carbon Neutral Protocol, som uppdateras årligen och bygger på att företag ska kunna vara tydliga, mätbara och transparenta i sitt klimatarbete.

- Vi har valt att göra det enkelt för kunderna och klimatkompenserar därför för samtliga flygresor, busstransfers och boende på våra egna hotell. Vi är medvetna om att klimatkompensation inte är lösningen på utsläppsproblematiken där vårt främsta fokus är att fortsätta minska våra utsläpp, som redan är bland de lägsta i branschen. I tillägg har vi valt att klimatkompensera för de utsläpp som ännu inte kan förhindras och självklart redovisa samtliga dessa projekt, säger Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef, Vinggruppen i Norden.

Så investerar Ving i klimatkompensation*

Ving klimatkompensation per område

- Vindkraft 244 540 ton CO2
- Solenergi 378 460 ton CO2
- Vattenkraft 133 500 ton CO2
- Vatteninfrastruktur 133 500 ton CO2

Samtliga utsläppsminskningar är garanterade genom den strikta certifiering som Ving följer och hittills har redan omkring 95 procent av utsläppen för senaste året levererats. Ving har i tillägg till exempelvis vindkraft valt att investera i nya och mer omfattande vatteninfrastrukturprojekt i Gambia, som förutom klimatmålet bidrar till FN:s hållbarhetsmål 3, 5, 6 och 9. Då några av dessa projekt är nytillkomna genom vårt klimatkompensationsprogram har de ännu inte hunnit levererats, men följer även de Gold Standards strikta certifiering, och har inletts under 2019. Vattenprojekten i östra Afrika och Gambia bidrar utöver att bekämpa klimatförändringar och dess konsekvenser (hållbarhetsmål 13) även:

• Tillgång till rent dricksvatten och sanitet (hållbarhetsmål 6).
  • Ökad hälsa och välbefinnande (hållbarhetsmål 3) genom tillgång till rent dricksvatten
  • Jämställdhet mellan könen (hållbarhetsmål 5) – ansvaret för att skaffa rent vatten ligger traditionellt hos kvinnorna.
  • Stötta hållbar industri, innovation och infrastruktur (hållbarhetsmål 9), lokal teknik används och lokalbefolkningen utbildas.

KORTFAKTA OM KLIMATKOMPENSATIONSPROGRAMMET

• Alla flyg för alla 1,5 miljoner gäster i Norden oavsett flygbolag (Ving, Spies, Tjäreborg).
  • All busstransfer till och från flygplatsen på samtliga charterresmål vilket inkluderar 1,1 miljoner gäster.
  • Alla nordiska gäster som bor på de egna hotellen Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing.
  • Investeringar i projekt som rör vatten, vindkraft och trädplantering och som har en positiv inverkan på fler än 125 000 människor och lokala samhällen

VINGS INVESTERINGAR GENOM NATURAL CAPITAL PARTNERS

Investeringar per projekt

*Ving investerar i projekt genom ett partnerskap med Natural Capital Partners, NCP, en global ledare inom utsläppsminskningar. Samtliga projekt följer den globala standarden The CarbonNeutral Protocol, som inte bara täcker koldioxidutsläpp utan samtliga växthusgasutsläpp.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.