Ving ska minska sina C02-utsläpp från det egna flygbolaget med 25 % innan 2030

Researrangören Ving ska minska utsläppen från det egna flygbolaget Sunclass Airlines med 25 procent per passagerarkilometer till 2030, jämfört med 2019, med målsättningen att helt undvika koldioxidutsläpp till 2050. Det första viktiga steget blir en förnyelse av hela flygplansflottan. Därutöver ska Vings egna koncepthotell drivas med förnybar energi från sol, vind och vatten innan 2030. Det står klart när Ving och moderbolaget Nordic Leisure Travel Group idag presenterar sin hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål för att, både på kort och lång sikt, reducera den klimatpåverkan som semesterresor medför.

Längtan efter att resa utomlands på semester har varit stor under hela pandemin och när Sverige nu öppnar upp igen har resebokningarna ökat markant. Hos Ving har det aldrig bokats så många sommarresor under vecka 5 som det gjordes under förra veckan. Men när bokningarna nu tar fart igen har Ving, som arbetat med klimat- och hållbarhetsfrågor sedan början på 1990-talet, också ett stort ansvar för att göra resandet mer hållbart.

Det här är vår viktigaste resa någonsin! Vi ska vara en del av lösningen och ta de nödvändiga stegen för mer hållbara semesterresor. Det finns inga andra alternativ och för det har vi nu en tydlig plan att minska koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med 25 procent till 2030 från vårt eget flygbolag – och en målsättning att helt undvika koldioxidutsläpp senast 2050, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Flyg står idag för ca 3 procent av de samlade koldioxidutsläppen globalt, likaså står både hotellverksamhet och aktiviteter på destinationer runtom i världen för klimatavtryck. Charterresor är redan idag en av de mest effektiva reseformerna när man ska resa med flyg eftersom resebolag som Ving fyller flygen och flyger nonstop. Ving har även ett flertal egna hotell som man kan ställa extra höga krav på. Men mer behöver göras.

De senaste tre decennierna har vi på Ving arbetat aktivt för att göra våra reseupplevelser så hållbara som möjligt. Sedan 2002 har vårt flygbolag bland annat minskat koldioxidutsläppen med 20 procent per passagerarkilometer, vårt familjehotell Sunwing på Rhodos var dessutom en av de första i Europa att få EU:s miljömärkning Ecolabel och sedan 2019 har vi klimatkompenserat för alla våra resor. Vi är stolta över det vi redan gjort, men det är inte tillräckligt och som Nordens största researrangör har vi ett stort ansvar, fortsätter Magnus Wikner.

Vings plan för mer hållbara resor innebär bland annat:

• En reduktion av koldioxidutsläpp med 25 procent per passagerarkilometer innan 2030 för den egna flygflottan. Detta ska bland annat uppnås genom en förnyelse av flygflottan med nya bränsleeffektiva flyg, infasning av biobränsle samt ytterligare optimering av flygplanens prestanda.
  • Vings egna koncepthotell ska ha 100 procent förnybar energi från sol, vind och vatten innan 2030.
  • Vings egna koncepthotell Sunwing, Sunprime och O.B.C. by Sunwing ska 2022 vara hållbarhetscertifierade via Travelife på den högsta nivån. Hotellen har arbetat utifrån Travelifes riktlinjer sedan 2010 och det arbetet fortsätter.
  • Ta bort all engångsplast på alla egna koncepthotell och flyg innan 2023.
  • Ving har som målsättning att minska matavfallet från restaurangerna.Vidare ska även en utfasning av produkter med palmolja ske senast 2023 i restauranger och barer och senast 2025 i koncepthotellens egna butiker, Minimarket.
  • Investeringar inom ny teknologi för att helt undvika koldioxidutsläpp till 2050.

Den samlade strategin med Vings hållbarhetsmål fram till 2050 samt de konkreta insatser som ska genomföras innan 2030, finner du här

Vings eget flygbolag, Sunclass Airlines
Gran Canaria, foto Ving
Ocean Beach Club Kreta, foto Ving
Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Kuba, foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.