Ving ska minska sina C02-utsläpp från det egna flygbolaget med 25 % innan 2030

Researrangören Ving ska minska utsläppen från det egna flygbolaget Sunclass Airlines med 25 procent per passagerarkilometer till 2030, jämfört med 2019, med målsättningen att helt undvika koldioxidutsläpp till 2050. Det första viktiga steget blir en förnyelse av hela flygplansflottan. Därutöver ska Vings egna koncepthotell drivas med förnybar energi från sol, vind och vatten innan 2030. Det står klart när Ving och moderbolaget Nordic Leisure Travel Group idag presenterar sin hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål för att, både på kort och lång sikt, reducera den klimatpåverkan som semesterresor medför.

Längtan efter att resa utomlands på semester har varit stor under hela pandemin och när Sverige nu öppnar upp igen har resebokningarna ökat markant. Hos Ving har det aldrig bokats så många sommarresor under vecka 5 som det gjordes under förra veckan. Men när bokningarna nu tar fart igen har Ving, som arbetat med klimat- och hållbarhetsfrågor sedan början på 1990-talet, också ett stort ansvar för att göra resandet mer hållbart.

Det här är vår viktigaste resa någonsin! Vi ska vara en del av lösningen och ta de nödvändiga stegen för mer hållbara semesterresor. Det finns inga andra alternativ och för det har vi nu en tydlig plan att minska koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med 25 procent till 2030 från vårt eget flygbolag – och en målsättning att helt undvika koldioxidutsläpp senast 2050, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Flyg står idag för ca 3 procent av de samlade koldioxidutsläppen globalt, likaså står både hotellverksamhet och aktiviteter på destinationer runtom i världen för klimatavtryck. Charterresor är redan idag en av de mest effektiva reseformerna när man ska resa med flyg eftersom resebolag som Ving fyller flygen och flyger nonstop. Ving har även ett flertal egna hotell som man kan ställa extra höga krav på. Men mer behöver göras.

De senaste tre decennierna har vi på Ving arbetat aktivt för att göra våra reseupplevelser så hållbara som möjligt. Sedan 2002 har vårt flygbolag bland annat minskat koldioxidutsläppen med 20 procent per passagerarkilometer, vårt familjehotell Sunwing på Rhodos var dessutom en av de första i Europa att få EU:s miljömärkning Ecolabel och sedan 2019 har vi klimatkompenserat för alla våra resor. Vi är stolta över det vi redan gjort, men det är inte tillräckligt och som Nordens största researrangör har vi ett stort ansvar, fortsätter Magnus Wikner.

Vings plan för mer hållbara resor innebär bland annat:

• En reduktion av koldioxidutsläpp med 25 procent per passagerarkilometer innan 2030 för den egna flygflottan. Detta ska bland annat uppnås genom en förnyelse av flygflottan med nya bränsleeffektiva flyg, infasning av biobränsle samt ytterligare optimering av flygplanens prestanda.
  • Vings egna koncepthotell ska ha 100 procent förnybar energi från sol, vind och vatten innan 2030.
  • Vings egna koncepthotell Sunwing, Sunprime och O.B.C. by Sunwing ska 2022 vara hållbarhetscertifierade via Travelife på den högsta nivån. Hotellen har arbetat utifrån Travelifes riktlinjer sedan 2010 och det arbetet fortsätter.
  • Ta bort all engångsplast på alla egna koncepthotell och flyg innan 2023.
  • Ving har som målsättning att minska matavfallet från restaurangerna.Vidare ska även en utfasning av produkter med palmolja ske senast 2023 i restauranger och barer och senast 2025 i koncepthotellens egna butiker, Minimarket.
  • Investeringar inom ny teknologi för att helt undvika koldioxidutsläpp till 2050.

Den samlade strategin med Vings hållbarhetsmål fram till 2050 samt de konkreta insatser som ska genomföras innan 2030, finner du här

Vings eget flygbolag, Sunclass Airlines
Gran Canaria, foto Ving