Ving släpper sommarresorna för 2022

Om drygt en månad drar Vings sommarsäsong igång, men det är inte bara årets sommarresor som finns bokningsbara. Redan nu är siktet inställt på sommaren 2022 och från och med idag går det att boka nästa års sommarresa på Ving.se till de mest populära destinationerna vid Medelhavet. Först ut är Vings egna koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B. C by Sunwing, samt ett antal andra omtyckta hotell. Fler bokningsbara hotell släpps upp löpande framöver.

Ocean Beach Club, Kreta. Fotograf Joakim Borén

Till nästa sommar kommer Ving att erbjuda resor från Arlanda, Landvetter, Sturup och Kastrup samt från ett tiotal regionala flygplatser runtom i landet, fler regionalflygplatser kommer sedan successivt att släppas upp.

I år släpper vi sommarresorna tidigare än normalt då vi ser en ökad efterfrågan i vår försäljning på resor både i närtid och längre fram. Till nästa vinter har vi en beläggning som är 20 procent bättre jämfört med samma tid i fjol, vilket tydligt visar att svenskarnas abstinens efter utlandsresor är stor. I tider då trygghet värderas högt kan vi också se att charterresan har fått lite av en renässans då många upptäckt fördelarna med en paketresa. Likaså ser vi att allt fler vill unna sig mer på semestern, med bla bättre hotellrum. Och det gäller att vara ute i god tid även för bokningar till nästa sommar, de bästa rummen på de populäraste hotellen går alltid först, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef Ving.

De destinationer som inledningsvis finns bokningsbara med utvalda hotell är Cypern, Mallorca, Gran Canaria, Kreta, Rhodos,Turkiet och Madeira. Fler resmål släpps sedan upp allteftersom inom de närmaste månaderna, däribland Kroatien och små grekiska öar.

Barnfamiljerna lockas till Vings familjekoncept med Lollo & Bernie

Sommarsäsongen, i synnerhet juni till augusti, är barnfamiljernas stora reseperiod och hos Ving utgör denna kundgrupp i snitt 40 procent av dem som bokar en resa. En majoritet av dem bor på Vings egna koncepthotell för familjer, de populära Sunwing Family Resorts och O.B.C by Sunwing, som återfinns på flera av de stora Medelhavsdestinationerna. Hotellen lockar inte bara med fina rum, träningsmöjligheter, aktiviteter för hela familjen och god mat, här finns också maskotarna Lollo & Bernie och deras populära barnklubb Miniland samt en rad andra aktiviteter som Lollo & Bernies Mini Disco och skattjakt. För alla vuxna som reser utan barn, även det en stor kundgrupp, kan Ving erbjuda det populära vuxenkonceptet Sunprime Hotels, som bla återfinns på Mallorca med två hotell.

Ocean Beach Club, Kreta. Fotograf Joakim Borén
Sunprime Waterfront, Mallorca. Fotograf Jenny Unnergård
Vings omtyckta maskotar Lollo & Bernie. Fotograf Joakim Borén
Sunwing Alcudia Beach, Mallorca. Fotograf Mathias Nero
Rhodos stad, Rhodos. Fotograf Kajsa Fagerström
Cala d'Or, Mallorca. Fotograf Joakim Borén

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Ving utökar tillgängligheten av egna Lollo & Bernie-produkter genom nytt partnerskap8.4.2021 10:14:25 CEST | Pressmeddelande

Genom ett licenssamarbete med Teddykompaniet blir Vings populära maskotar Lollo & Bernie nu mer tillgängliga än någonsin tidigare. Förutom i Vings egen Lollo & Bernie-shop kommer bla pussel, kramdjur och handdukar att finnas till försäljning hos stora återförsäljare som Jollyroom, Babyland, Boozt, Adlibris, Babyland samt i utvalda leksaksbutiker. Ving planerar även för fler nya och spännande produkter på hyllorna inom kort med fler licenspartners.

Ving förlänger samarbetet med TCS Lidingöloppet6.4.2021 10:17:22 CEST | Pressmeddelande

Ving satsar stort på aktiv semester och det står nu klart att researrangören fortsätter som officiell leverantör till TCS Lidingöloppet i ytterligare tre år. Samarbetet sker på flera plan, där Ving ska hjälpa till att sprida varumärket TCS Lidingöloppet och lyfta löpning som motionsform bland annat genom att arrangera löparresor. Ving kommer även aktivt att delta som en viktig partner under Lidingöloppen.

Nu vill pensionärerna ut och resa17.3.2021 14:26:08 CET | Pressmeddelande

Till nästa vinter har Ving redan nu fler inbokade resor än ett normalt år och ressuget är stort. I takt med att allt fler blir vaccinerade ökar lusten att åter upptäcka världen och många passar då på att boka sin drömresa. Och det är de äldre åldersgrupperna som sticker ut jämfört med snittet. I åldersgruppen 65 år och uppåt har bokningarna hos Ving ökat med 30 procent jämfört med i fjol, då vinterbokningarna vid samma tid låg i linje med ett ”normalt år”. Störst ökning står dock 50-64-åringarna för, där bokningarna har ökat med över 40 procent.