Ving släpper sommarresorna för 2022

Om drygt en månad drar Vings sommarsäsong igång, men det är inte bara årets sommarresor som finns bokningsbara. Redan nu är siktet inställt på sommaren 2022 och från och med idag går det att boka nästa års sommarresa på Ving.se till de mest populära destinationerna vid Medelhavet. Först ut är Vings egna koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B. C by Sunwing, samt ett antal andra omtyckta hotell. Fler bokningsbara hotell släpps upp löpande framöver.

Ocean Beach Club, Kreta. Fotograf Joakim Borén

Till nästa sommar kommer Ving att erbjuda resor från Arlanda, Landvetter, Sturup och Kastrup samt från ett tiotal regionala flygplatser runtom i landet, fler regionalflygplatser kommer sedan successivt att släppas upp.

I år släpper vi sommarresorna tidigare än normalt då vi ser en ökad efterfrågan i vår försäljning på resor både i närtid och längre fram. Till nästa vinter har vi en beläggning som är 20 procent bättre jämfört med samma tid i fjol, vilket tydligt visar att svenskarnas abstinens efter utlandsresor är stor. I tider då trygghet värderas högt kan vi också se att charterresan har fått lite av en renässans då många upptäckt fördelarna med en paketresa. Likaså ser vi att allt fler vill unna sig mer på semestern, med bla bättre hotellrum. Och det gäller att vara ute i god tid även för bokningar till nästa sommar, de bästa rummen på de populäraste hotellen går alltid först, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef Ving.

De destinationer som inledningsvis finns bokningsbara med utvalda hotell är Cypern, Mallorca, Gran Canaria, Kreta, Rhodos,Turkiet och Madeira. Fler resmål släpps sedan upp allteftersom inom de närmaste månaderna, däribland Kroatien och små grekiska öar.

Barnfamiljerna lockas till Vings familjekoncept med Lollo & Bernie

Sommarsäsongen, i synnerhet juni till augusti, är barnfamiljernas stora reseperiod och hos Ving utgör denna kundgrupp i snitt 40 procent av dem som bokar en resa. En majoritet av dem bor på Vings egna koncepthotell för familjer, de populära Sunwing Family Resorts och O.B.C by Sunwing, som återfinns på flera av de stora Medelhavsdestinationerna. Hotellen lockar inte bara med fina rum, träningsmöjligheter, aktiviteter för hela familjen och god mat, här finns också maskotarna Lollo & Bernie och deras populära barnklubb Miniland samt en rad andra aktiviteter som Lollo & Bernies Mini Disco och skattjakt. För alla vuxna som reser utan barn, även det en stor kundgrupp, kan Ving erbjuda det populära vuxenkonceptet Sunprime Hotels, som bla återfinns på Mallorca med två hotell.

Ocean Beach Club, Kreta. Fotograf Joakim Borén
Sunprime Waterfront, Mallorca. Fotograf Jenny Unnergård
Vings omtyckta maskotar Lollo & Bernie. Fotograf Joakim Borén
Sunwing Alcudia Beach, Mallorca. Fotograf Mathias Nero
Rhodos stad, Rhodos. Fotograf Kajsa Fagerström
Cala d'Or, Mallorca. Fotograf Joakim Borén

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.