Ving stärker ställningen i Grekland i sommar

Vings närvaro i Grekland sträcker sig tillbaka ändå till 1960-talet och i programmet kan man hitta 15 öar, 76 olika resmål och ett brett hotellutbud. Till sommaren befäster Ving tillsammans med moderbolaget Thomas Cook Group sin ställning ytterligare på den grekiska marknaden genom att lansera flera nya koncepthotell, däribland nyheten Cook’s Club och det första familjevänliga Casa Cook-hotellet, båda på Kreta.

Vings nya koncepthotell Cook's Club Hersonissos Creta. Bilden är en illustration.

Totalt kommer fler än 3 miljoner semesterfirare resa till Grekland med Thomas Cook Group, där Ving ingår. Drygt 300 000 av dem är nordiska kunder som reser med Ving eller systerbolagen Ving i Norge, Spies i Danmark eller Tjäreborg i Finland. Och Grekland fortsätter vara populärt, redan nu är drygt 8 av 10 Greklandsresor bokade hos Ving i Sverige.

I dagarna invigdes Vings och Thomas Cook’s senaste hotellkoncept Cook’s Club i Hersonissos på Kreta, en lansering som följer i spåren av den framgång som det bohemchica designkonceptet Casa Cook resulterat i. I slutet av sommaren lanseras även det första familjevänliga Casa Cook-hotellet, Casa Cook Chania på Kreta och i juli öppnar Ving upp portarna till det första egna vuxenhotellet på Kos, Sunprime Pearl Beach. Med de nya koncepthotellen når koncernen ut till nya målgrupper, och befäster sin ställning i Grekland.

- Grekland är vår näst största destination efter Spanien och är ett strategiskt viktigt satsningsområde. Vårt mål är att kunna bredda vår portfölj ytterligare de närmaste åren och lansera ännu fler koncepthotell i landet, hotell som vi vet att våra kunder efterfrågar. Med över tusen anställda och många värdefulla partners i Grekland är vi också förpliktade att växa hållbart till gagn för både Thomas Cook och de samhällen där vi har verksamhet, säger Magnus Wikner, koncernchef Thomas Cook Northern Europe.

I hela koncernen investerar Thomas Cook cirka 150 miljoner Euro i den grekiska turistnäringen under 2018, en ökning med 22 procent jämfört med 2016. En satsning som välkomnas.

- Thomas Cook är en nyckelpartner i den fortsatta utvecklingen av vår världsledande turistindustri. Vi stöder och välkomnar därför nya investeringsprojekt som kan bidra till att göra Grekland attraktivt som turistland och främja nya grekiska destinationer, säger Elena Kountoura, grekisk turistminister, vid ett invigningsevent på Vings nya hotell Cook’s Club.

Topp 5. Största grekiska destinationerna hos Ving sommaren 2018

1. Kreta
  2. Rhodos
  3. Parga