Ving testar mobila nycklar på Ocean Beach Club Kreta

I samarbete med låsföretaget ASSA ABLOY Hospitality har Ving vidareutvecklat sin Companion App för att med hjälp av Bluetooth erbjuda hotellgästerna att öppna sin rumsdörr med sin egen smartphone. Testet utförs under sommaren på Vings koncepthotell Ocean Beach Club Kreta.

Vi har valt ut några test-sviter på Kreta vars gäster slipper ta omvägen till receptionen och vänta på rumskortet vid ankomst. Allt som behövs är en smartphone och appen, dit den mobila nyckeln skickas ett par dagar innan incheckning. Sen är det bara att öppna dörren och påbörja semestern, säger Jonas Carlson Almqvist, utvecklare/koordinator, Ving.

I slutet av maj anlände de första gästerna som anmält sig till testet till familjehotellet Ocean Beach Club Kreta. Med den mobila nyckeln i appen inklusive karta för navigering till rätt byggnad så kunde gästerna snabbt installera sig på rummet.

Vings egna koncept, Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club by Sunwing samt vuxenkonceptet Sunprime Hotels är utvecklade utifrån kundernas önskemål. En stor och viktig del är att ta bort sådant som skaver. Genom tjänsten Easy Travel kan hotellens gäster påbörja hemresan med att checka in till flyget redan på hotellet, transferbussen går direkt till flygplatsen utan mellanstopp och väl på flygplatsen går man direkt till säkerhetskontrollen. Att införa mobila nycklar är ytterligare ett steg på vägen mot en bekväm semester.

Vi är helt övertygade om att Ving tänker rätt och vi ser globalt att intresset för mobila accesslösningar ökar. Mobila nycklar ger personalen mer tid att fokusera på gästerna så att deras semesterupplevelse blir den bästa tänkbara, säger Markus Boberg, SVP Commercial Excellence, ASSA ABLOY Hospitality.

Nyckeltestet pågår till mitten av augusti och därefter ska det utvärderas, men blir det lyckat vill vi definitivt skala upp det här, fortsätter Jonas Carlson Almqvist.

Tekniken för mobila nycklar ingår i ASSA ABLOY Hospitality Mobile Access lösning och är implementerad i Vings Companion App som finns tillgänglig för både iOS och Android.

Kortfilm har spelats in
I anslutning till startperioden har en kortfilm spelats in och som används för att marknadsföra projektet. Filmen visas i Vings sociala medier, i nyhetsbrev samt skickas till kunder som anmält sig till testet. I filmen medverkar Vings egen filmstjärna Gunnar Jägberg som tillsammans med copykollega Kristofer Kebbon också skrivit manus. Johannes Stålnacke står för film och klippning. Se filmen här.

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Öhrn, Informationschef Ving, tel 0709-513202, magdalena.ohrn@ving.se Jonas Carlson Almqvist, Utvecklare/koordinator Ving/Thomas Cook, tel 08-55513430, Jonas.carlson@thomascook.se
Gustav Hagängen, Marknadsdirektör, ASSA ABLOY Hospitality, tel +47 414 66 067, Gustav.Hagangen@assaabloy.com

www.ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.