Ving tillbaka med populär charterdestination från Kalmar Öland Airport

Nästa sommar blir det återigen möjligt för alla Kroatiensugna smålänningar att resa direkt till Split från Kalmar Öland Airport. Senast Ving erbjöd Kroatien från Kalmar var 2018, men till sommaren 2023 vänds åter blickarna mot det populära turistlandet på Balkan. Utöver det erbjuder Ving även direktcharter till Mallorca och Rhodos från Kalmar.

Till Kroatien kommer Ving att flyga med flygbolaget BRA, som man ingick ett samarbete med tidigare i somras. Första avresa sker den 30 juni och därefter erbjuds avgångar varje fredag fram till den 4 augusti.  Till Mallorca och Rhodos flyger Ving med det egna flygbolaget Sunclass Airlines under två perioder under sommaren, maj – juni samt augusti – september/oktober.

• Att vi återigen har möjlighet att erbjuda Kroatien från Kalmar efter ett antal års uppehåll känns väldigt roligt. Vi vet hur uppskattad vår charter är från regionalflygplatserna och att vi nu även får in Kroatien i tillägg till de större destinationerna Mallorca och Rhodos gör att vi får ett gediget och brett sommarerbjudande från Kalmar som vi tror kan passa alla smaker, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Att Ving åter satsar på direktflyg till Kroatien är även ett populärt tillskott för Kalmar Öland Airport.

• Vi är så glada för att Ving fortsätter satsa i Kalmar. Och extra roligt är att det görs ihop med flygbolaget BRA, som sedan länge är en viktig partner till oss för flygtrafiken mellan Kalmar och Stockholm Bromma.  Kroatien är ett resmål som har legat i topp på vår önskelista i många år. En riktig höjdare på sommarhimlen 2023 för länsborna, säger Karin Lagerlöf, Marknadschef på Kalmar Öland Airport.

Men det är inte bara till nästa sommar som Ving kan erbjuda direktflyg till populära sol- och baddestinationer. I vinter flyger Ving direkt till Gran Canaria från Kalmar Öland Airport, där majoriteten av flygningarna genomförs med flygbolaget Norwegian. Första flyget lyfter den 29 oktober och därefter erbjuds avgångar varje lördag fram till den 8 april 2023.

Vings avgångar från Kalmar Öland Airport sommaren 2023

Mallorca: 2 maj – 20 juni samt 1 augusti – 19 september

Rhodos: 10 maj – 14 juni samt 6 augusti – 8 oktober

Kroatien: 30 juni – 4 augusti

För frågor, kontakta:

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving, claes.pellvik@ving.se, 0709-513032

Karin Lagerlöf, affärsutvecklare och marknadschef, karin.lagerlof@kalmarairport.se, 0480-459019

Kalmar Öland Airport arbetar proaktivt med omställningen mot fossilfrihet, dels i den egna verksamheten dels genom iblandning av bioflygbränsle i flygtrafiken från Kalmar. I sin framtidsvision 2030 siktar Kalmar Öland Airport på att fortsatt och tillsammans med andra aktörer, gå i bräschen för omställningen till ett hållbart flyg, med målet om fossilfri linjetrafik 2030.

Frankfurt - varför si och därför så2.3.2022 12:57:01 CET | Nyheter

Tyska Lufthansa Group har sedan tidigare trafik till Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter i Sverige. Sedan september 2021 trafikeras även Kalmar Öland Airport. Att en regional flygplats som Kalmar har direkttrafik till Tysklands största flygplats och hubb Frankfurt - och med ett Lufthansabolag - är inget annat än unikt! När vi nu efter lättade restriktioner kommunicerat återstart av linjen, så är ni flera som har ställt frågor eller uttryckt önskemål om tidtabeller och destinationer till oss. Vi vill därför ta tillfället i akt och berätta lite mer om bakgrunden till Frankfurt och hur flyglinjeutveckling generellt fungerar.