Ving/Nordic Leisure Travel Group förvärvar tre hotellfastigheter i Grekland

Nordic Leisure Travel Group, som inkluderar Nordens ledande researrangörer Ving, Spies och Tjäreborg, har förvärvat koncepthotellen Sunwing Family Resort Kallithea Beach på Rhodos, och Sunwing Family Resort Makrigialos Beach och Ocean Beach Club på Kreta av Westfort Capital Ltd.

Ocean Beach Club Kreta. Fotograf Joakim Borén, Ving

Hotellen har alltid varit i Vings och systerbolagens drift och byggdes och ägdes ursprungligen i decennier av föregångaren till Nordic Leisure Travel Group. Fastigheterna ägdes därefter under en period av Westfort Capital, en hotellfastighetsfond med säte i London, som under sitt ägande investerade avsevärt kapital för att kontinuerligt förbättra hotellfaciliteterna.

De hotellfastigheter som förvärvas har totalt närmare 800 rum med drygt 1 900 bäddar och är bland de mest populära koncepthotellen i Nordic Leisure Travel Groups portfölj med många återkommande gäster år efter år och hög kundnöjdhet.

De tre hotellen i Grekland är inte bara några av våra mest populära utan är också väldigt viktiga för vår integrerade affärsmodell. Därför känns det extra bra att hotellen återigen är i vår ägo. Med detta köp säkrar vi inte bara hotellen för framtiden utan får möjlighet att iinvestera och utveckla hotellen ytterligare, vilket kommer våra gäster till del. Det skapar också goda förutsättningar för att öka både vår lönsamhet och tillväxt, säger Magnus Wikner, koncernchef Nordic Leisure Travel Group.

Ocean Beach Club Kreta. Fotograf Joakim Borén, Ving
Sunwing Kallithea Beach, Rhodos. Fotograf Sara de Basly, Ving
Sunwing Makrigialos Beach, Kreta. Foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.