Vings flygbolag först med nytt underhållningssystem

Vings flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, lanserar ett nytt underhållningssystem i sommar där passagerare ombord kan använda sina egna smarta telefoner, datorer och läsplattor för att få tillgång till underhållning ombord via en streamingtjänst.

Systemet heter SunStream och i utbudet finns filmer, tv-serier, musik, olika magasin samt filmer från Vings resmål. Utöver ett brett underhållningsutbud kan gästerna ombord också beställa taxfreevaror från Airshoppen till fördelaktiga priser. Inom kort ska man även kunna boka utflykter på resmålen från flygstolen.

Vi arbetar hela tiden med att utveckla kreativa idéer som kan göra flygresan mer bekväm, och det här är ett exempel på det, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

För att kunna utnyttja streamingtjänsten ska gästerna ladda ner en gratisapp och ställa in sin device på flygplansläge. Väl ombord kan de aktivera sin Wi-Fi och koppla upp sig mot underhållningsservern ombord. Kostnad för att få tillgång till underhållningsutbudet är 4 euro per person eller 15 euro för en familj på fyra personer. Systemet ska lanseras i hela Thomas Cooks flygplansflotta, och av de 65 flyg som trafikerar kort- och mellandistansresmål har 65 procent SunStream installerat i nuläget. Kunder som ska resa med Thomas Cook Airlines i sommar får information om systemet finns på deras flygplan.

Önskas ytterligare information eller högupplöst bild, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Appen laddas ner här:

iOS: http://bit.ly/SunstreamApple

Android: http://bit.ly/SunstreamGoogle

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.