Vings nya sommarkampanj fokuserar på de små detaljerna

Idag inleds Vings stora sommarkampanj, framtagen i samarbete med företagets nya reklambyrå Åkestam Holst. Med Små saker gör stor skillnad vill Ving skapa små historier som väcker lusten att resa. Men också på ett lite annorlunda sätt berätta om alla delar i erbjudandet – resmål, hotell och aktiviteter.

Kampanjen är årets största marknadsaktivitet och pågår från december till mars med fokus på sommarresor. Det är under jul många svenskar har tid att prata ihop sig i familjen om vart man vill resa under det kommande året, det är även den period som de bästa och mest populära rummen på Vings egna hotell bokas upp.

– I mer än 60 år har vi genom kundinsikter utvecklat egna hotellkoncept med stor omsorg om detaljer som nordiska gäster efterfrågar. Det är allt från perfekt kyld juice, roliga aktiviteter för barn, sköna kuddar, smarta krokar på hotellrummet, vegetarisk à la cartemeny till SATS-träning – dvs. de små detaljerna som lyfter upplevelsen till nya höjder, som vi nu valt att för första gången visa upp i en större kampanj och som vi hoppas lockar både nya och gamla kunder, säger Claes Pellvik, marknadschef Ving.

– Att bara visa upp alla detaljer blir inte så dramaturgiskt intressant, säger Jessica Morales, projektledare Åkestam Holst. Så vi hittade ett sätta att ställa detaljerna mot någonting annat för att skapa kontraster. Som åskådare möts vi av en storslagen händelse/bild i förgrunden, men vårt egentliga fokus handlar förstås om den noga genomtänkta detaljen i bakgrunden.

Vings medarbetare i filmerna

Fyra tv-filmer samt åtta kortfilmer till sociala medier har producerats under fyra intensiva dagar på Gran Canaria, även stillbilder. Modeller är bland annat Vings egen utlandspersonal, som är de som möter gästerna på plats. Åkestam Holst står bakom den överordnade kampanjidén, skisser och tv-filmer samt utomhuskampanjen. Vings egna inhouseteam står bakom stillbilder, SoMe-material samt print, digitala annonser och webb i nära samarbete med reklambyrån.

–Vi är otroligt nöjda över att vi så snabbt hittat ett smidigt, effektivt och roligt sätt att jobba ihop med Claes och hans kollegor på inhouse. Högt i tak, tydligt definierade ansvar och mandat och ett flexibelt och prestigelöst samarbete där vi nyttjar varandras kompetenser till fullo, fortsätter Jessica Morales.

I filmerna lyfts förutom de egna hotellen, familjekoncepten Sunwing och O.B.C. by Sunwing och vuxenkonceptet Sunprime, även citydestinationer tillsammans med bra priserbjudanden.

TV-filmer:
Sunwing: Familjer
Sunprime: Vuxna

Kampanjen kommer gå i TV, online, sociala medier, digitalt, OOH, DOOH och i print, samt i Vings egna kanaler.

De nya filmerna har spelats in i formaten 15 och 30 sekunder och ska visas i TV4-gruppens kanaler med start i jul och nyårshelgen. Kampanjen kommer även omfatta våra resor med reguljärflyg och hotell.

Vi har en perfekt mix av analoga och digitala kanaler som alla ska samverka till att driva trafik till Ving.se som är vår huvudkanal för all kommunikation. Även vad gäller mediaplaneringen så är det ett samarbete mellan vår mediebyrå Vizeum och vårt inhouseteam, avslutar Claes Pellvik.

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Linus Bronge (AD)

Oskar Pernefeldt (AD)

Filip Laurent (Copy)

Johan Landin (AD)

Anna Svensson (Produktionsledare)

Leila Widgren (Byråproducent)

Stina Hansson (Strateg)

Jessica Morales (Projektledare)

Produktionsbolag: New-Land

Regissör: Tore Frandsen

Ving: Inhouseavdelningen

För ytterligare information, kontakta:
Claes Pellvik, marknadschef Ving, telefon 0709-513032, claes.pellvik@ving.se

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving vittnar om ”skatteeffekt”: Rekordstor skatteåterbäring skapar reserusning15.4.2024 14:26:48 CEST | Pressmeddelande

Med ökade räntekostnader är årets skatteåterbäring rekordstor och i förra veckan fick en stor andel svenskar ett extra tillskott i kassan. Och är det något som utbetalningen skapar så är det reslust. Hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.

6 av 10 charterresor med Ving till Cypern från Umeå redan slutsålda12.4.2024 06:21:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt tryck på charterresorna från Umeå Airport. Bara under förra veckan ökade försäljningen med 100 procent jämfört med samma tid i fjol. Redan nu är 6 av 10 platser på sommarens avgångar till populära Cypern bokade och Ving räknar med ett fortsatt högt tryck, även på vinterns resor till Gran Canaria som bokningsmässigt ligger i linje med fjolåret.

6 av 10 charterresor med Ving redan bokade från Luleå i sommar12.4.2024 06:14:40 CEST | Pressmeddelande

Efter en lång vinter börjar Luleåborna och norrbottningarna nu blicka söderut. Strax innan Valborg, den 27 april, lyfter sommarsäsongens första charterflyg med Ving från Luleå Airport och dagen därefter ytterligare ett, då med destination Rhodos. Och efterfrågan på Vings charterresor i sommar är stor. Redan nu är 6 av 10 platser slutsålda och första avgångarna är helt fullbokade. Men även vinterns resor till Gran Canaria lockar. Jämfört med samma tidpunkt i fjol ser Ving en ökning med 45 procent när det gäller inbokade resenärer till vintern.

Ving dubblerar antalet platser till Gran Canaria från Östersund till vintern12.4.2024 06:05:54 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om en hög efterfrågan på direktchartern från Åre Östersund Airport. Så pass att antalet platser på vinterns avgångar till Gran Canaria nu fördubblas. Och jämtarnas stora resesug märks även på sommarbokningarna. I maj avgår två flyg till sommarens stora semesterland Grekland och avgångarna till både Rhodos och Kreta är redan fullbokade.