Vings omfattande klimatkompensationsprogram utökas ytterligare

I april blev Ving och systerföretagen* i Norden först ut bland de större researrangörerna att klimatkompensera för samtliga 1,5 miljoner gästers flygresor, oavsett flygbolag. Idag tas nästa steg i hållbarhetsarbetet när även de egna koncepthotellen Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing och samtliga busstransfers klimatkompenseras.

- Genom att utöka vår redan omfattande klimatkompensation till att nu även innefatta våra egna hotell, där en halv miljon kunder bor årligen, samt alla busstransfers på resmålen, kan vi erbjuda ett av de mest omfattande programmen i branschen.Det här är en viktig milstolpe i vårt arbete med att fortsätta minska våra utsläpp och bli fossilfria som företag, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving/Thomas Cook Northern Europe.

Från den 16 september klimatkompenseras de utsläpp som är kopplade till energi, vatten- och avfallsförbrukning för de gäster som bor på Vings egna och mest omtyckta hotell; Sunwing Family Resorts och O.B.C by Sunwing samt vuxenkonceptet Sunprime Hotels. Klimatkompensationen gäller för koldioxidutsläpp och även utsläpp av andra växthusgaser. I tillägg klimatkompenseras även utsläppen från samtliga busstransfers till och från flygplatsen på Vings resmål. Bussarnas utsläpp baseras på GHG-protokollet som är en internationellt erkänd beräkningsmetod med standards för både offentlig och privat sektor.

Alla flygresor

Sedan april 2019 kompenseras alla kundernas flygresor enligt de krav som ställs av den globala standarden ”The Carbon Neutral Protocol”, som inte bara fokuserar på koldioxidutsläpp utan även övriga växthusgasutsläpp. Klimatkompensationen gäller alla gästers flygresor, oavsett flygbolag.

- Den klassiska charterresan har en rad fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv, som exempelvis våra transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell samt närmast fullsatta flyg vilket ger betydligt lägre utsläpp per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljärflygbolag. Vårt flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia har redan idag bland de lägsta utsläppen i Europa per passagerare men vi strävar hela tiden efter att fortsätta minska våra utsläpp, fortsätter Fredrik Henriksson.

Positiv inverkan för hundratusentals människor

För klimatkompensationsprogrammet samarbetar Ving med Natural Capital Partners, en global ledare inom utsläppsminskningar. Genom samarbetet kan företaget investera i globala projekt som reducerar den totala mängden utsläpp av växthusgaser och som även bidrar till en positiv inverkan på människor och lokala samhällen. Projekten Ving valt är vatteninfrastrukturprojekt i Östafrika och Gambia, vattenkraftverk i Sri Lanka, vindkraft i Turkiet och Indien samt i tillägg även ett trädplanteringsprojekt i Spanien.

Genom projekten skapas dessutom tillgång till rent vatten, arbetstillfällen, infrastruktur och hälsofrämjande insatser. Projekten är certifierade och uppfyller kriterierna för FN:s Clean Development Mechanism (CDM) eller Gold Standard, en kvalitetsstandard framtagen av bland annat WWF och som stöds av fler än 80 miljöorganisationer. Totalt kommer de utvalda projekten att ha en positiv inverkan för fler än 125 000 människor.

– Vi strävar hela tiden efter att minska våra utsläpp genom att effektivisera vår verksamhet och investera i ny teknik. Vi ser framåt även stor potential i mer hållbara bränslen inom flyget, men så länge vi har utsläpp som inte kan förhindras så innebär vårt klimatkompensationsprogram att vi investerar i projekt som reducerar samma mängd utsläpp av växthusgaser, avslutar Fredrik Henriksson.

KORTFAKTA OM KLIMATKOMPENSATIONSPROGRAMMET

• Alla flyg för alla 1,5 miljoner gäster i Norden oavsett flygbolag (Ving, Spies, Tjäreborg).
  • Alla 500 000 nordiska gäster som bor på de egna hotellen Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing.
  • All busstransfer till och från flygplatsen på samtliga charterresmål vilket inkluderar 1,1 miljoner gäster.
  • Investeringar i projekt som rör vatten, vindkraft och trädplantering och som har en positiv inverkan på fler än 125 000 människor och lokala samhällen.

Läs mer om Vings klimatkompensation och hållbarhetsarbete här >>>

Om NCP

NCP som bland annat samarbetar med H&M, SAS och företag som Microsoft, PwC och Sky grundades för 20 år sedan: De var med och grundade branschorganisationen ICROA ochw utformade standards för att kunna sätta mål och mäta företags utsläpp. 2002 lanserades The Carbon Neutral Protocol, som uppdateras årligen och innehåller fem tydliga steg för att företag ska kunna vara tydliga, mätbara och transparenta kring sin strävan att bli carbon neutral.

*I Norden omfattas företaget av Ving i Sverige och Norge, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland samt Globetrotter kryssningar och Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving redovisar öppet all klimatkompensation10.10.2019 08:33:20 CESTPressmeddelande

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.