Vings resepanel visar: Under semestern kopplar vi bort jobbet

Svenskarna värnar sin egen tid på semestern och försöker hålla sig borta från jobbmejlen. Däremot surfar man på nätet efter resmålstips, nyheter och kollar sina flöden i sociala medier, det är också viktigt att hålla kontakten med nära och kära. Det visar Vings resepanel där 16 925 personer svarat på frågor om surfvanor under semestern.

Foto: Ted Lindholm

75 procent av de svarande brukar koppla upp sig på semestern, två av tio gör det då och då medan fem procent inte gör det.

Vad är viktigt att göra när du kopplar upp dig på semestern? max tre alternativ (15 988 svar)

1. Läsa nyheter (71 procent)
  2. Ha kontakt med nära och kära hemma (63 procent)
  3. Kolla restauranger och resmålstips (49 procent)
  4. Kolla sociala flöden (27,9 procent)
  5. Publicerar bilder i sociala medier (25,7 procent)

I vilken utsträckning kopplar du bort jobbet på semestern? (16 839 svar)
Över 6 av 10 (64 procent) svarar att de kopplar bort sitt jobb helt och hållet. 22,5 procent i hög grad, en av tio i ganska hög grad medan 2 procent svarar ganska lite och en procent inte alls.

Fem av tio kollar inte jobbmejlen (5823 svar)
På frågan hur ofta man kollar jobbmejl på semestern svarar hälften (50 procent) att de sällan eller aldrig kollar sina jobbmejl. Medan drygt två av 10 (18 procent) att det gör det regelbundet, tre av tio (31 procent) gör det då och då.

- För den som vill jobba så finns det på Vings egna koncepthotell gott om platser att hänga på med sin dator och ändå behålla semesterkänslan. Vi har medvetet byggt en rad sociala lounger och utrymmen där man kan sitta och jobba, surfa eller bara umgås, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 925 personer. Undersökningen genomfördes under perioden31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Foto: Ted Lindholm
Foto: Dan Kullberg