Vings resmål på vita duken

Europiska resmål och platser är vanligt förekommande i både svenska och internationella storfilmer. Det är föga förvånande med tanke på de vackra och varierade omgivningarna som Europa har att erbjuda. I årets storfilmer kan man både skymta europeisk storstadsmiljö, europeiska vatten och förtrollande berg. Ving har listat fem resmål som förekommer i årets storfilmer.

Hvar, Kroatien. Foto Christer Engström

- Många av Vings resmål och hotell kan skymtas i film och på TV, vilket givetvis är roligt eftersom vi är stolta över våra destinationer. Sedan är det alltid lite extra roligt som resenär att besöka ett resmål som bär en filmhistoria, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

London
Allas vår älsklingsstad London förekommer i flertalet filmer och serier. Nu senast i den kritikerrosade storfilmen Borg som porträtterar den svenska tennisstjärnan Björn Borgs karriär och den berömda finalmatchen i Wimbledon 1980 mot ärkerivalen John McEnroe. Matchen och många andra avgörande filmsekvenser utspelar sig på Londons gator och arenor. London erbjuder inte bara sport utan är också en metropol för shopping, god mat och uteliv. Ving har fler avgångar till London varje vecka och det är ett hett resmål bland Vings kunder.

Prisexempel: Två nätter på Beverly City, London (VV). Avresa den 21 november 2017 från Arlanda, Stockholm. Boende i dubbelrum inklusive frukost, från 1 567 kronor per person.

Kroatien
Kroatiens vackra omgivningar, kristallklara vatten och medeltida inslag gör sig bra på film, det tycks fler film- och serieskapare vara överens om. Senast förra året kunde man på Dubrovniks gator skymta stormtroopers och andra aliens i full färd med inspelningen av Star Wars The Jedi, som har Sverigepremiär i december i år. En annan känd filmkaraktär, James Bond, kommer att inta Kroatien för nya äventyr inför inspelningen av den tjugofemte Bond-filmen som går under arbetsnamnet ”Shatterhand”. Kroatien är dock en plats för andra än skurkar och aliens. Uppföljaren till musikalfilmen Mamma Mia kommer också att spelas in med de Kroatiska vyerna som sceneri. Kroatien har ett brett utbud och tycks vara omåttligt populärt bland både filmskapare och turister.

Prisexempel: Tre nätter på Kompas, Dubrovnik (VVVV). Avresa den 7 december 2017 från Arlanda, Stockholm. Boende i dubbelrum inklusive frukost samt tillgång till gemensam pool, från 4 438 kronor per person.

Island
Island har ett rikt nöjesliv och otroliga naturområden. Hit kan man åka för både avkoppling och nöjen. Kanske är det därför filmskaparna bakom Fast and the furious 8, även kallad Fate of the furious, valt Island som en av inspelningsplatserna. Island får delvis vara miljö för en biljakt bland glaciärer. Islands miljöer har även förekommit som bakgrund i serien Game of Thrones. Landet kallas ibland för ett sagoland med anledning av de förtrollande vyerna.

Prisexempel: Tre nätter på Cabin, Reykjavik (VVV). Avresa den 2 december 2017 från Arlanda, Stockholm. Boende i dubbelrum inklusive frukost, från 3 105 kronor per person.

Amalfikusten
Amalfikusten är en av världens absolut vackraste kuststräckor med ett överflöd av storslagna vyer. Filmen Wonder woman, som hade premiär i maj 2017, spelades in på kusten och omgivningarna låter Wonder woman verkligen komma till sin rätt bland berg, dalar och glimrande turkost vatten. Amalfikusten är onekligen en spektakulär plats, både på film och i verkligheten.

Prisexempel: En vecka på Conca d’Oro, Positano på Amalfikusten (VVV). Avresa den 10 april 2018 från Arlanda, Stockholm. Boende i dubbelrum inklusive frukost med 500 meter till strand/bad, från 7 995 kronor per person.

Edinburgh
Edinburgh har blivit framröstad som Storbritanniens vackraste stad, motiveringen till det är dels den vackra naturen och arkitekturen, men också de historiska efterlämningarna. I slutet av 90-talet var Trainspotting en stor succéfilm, vilken till stor del utnyttjade Edinburghs häftiga gator, torg och kaféer som inspelningsplats. Uppföljaren Trainspotting 2 har även den sekvenser från Edinburgh och i filmen kan man skymta både gamla stan, Holyrood Park och den skotska parlamentsbyggnaden.

Prisexempel: Två nätter på Travelodge Edinburgh Learmonth, Edinburgh (VVV). Avresa den 6 november 2017 från Arlanda, Stockholm. Boende i dubbelrum inklusive frukost, från 1 766 kronor per person.

Foto från Hvar
, Kroatien. Fotograf Christer Engström.
För fler bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information och bilder kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 070-951 30 75, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa