Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Det har nu gått 11 dagar sedan UD gick ut med en avrådan från alla icke nödvändiga resor till hela världen. När avrådan kom lördagen den 14 mars kl 20.00 hade Ving tillsammans med systerbolagen i de andra nordiska länderna drygt 23 500 gäster på plats utomlands. Av dem var närmare 10 000 svenskar.

Redan under onsdagen den 18 mars hade Ving fått hem närmare 10 000 nordbor med över 60 charterflygningar från olika destinationer runtom i världen, både med ordinarie och extrainsatta flyg med det egna flygbolaget Sunclass Airlines. Bara till Kanarieöarna, som drabbades hårt av de restriktioner som införts i Spanien, sattes 16 extra flyg in med Sunclass Airlines för att flyga hem gäster till Norden. Gäster kom hem successivt under vecka 12, varav en majoritet, de allra flesta från Kanarieöarna, kom hem under helgen den 21-22 mars.

Ikväll landar så det sista charterplanet från Phuket i Thailand med 302 passagerare ombord. Därmed återstår endast ett fåtal resenärer som ännu inte kommit hem till Sverige och som befinner sig ute på kryssningar eller som tar sig hem med reguljärflyg.

Som Sveriges ledande researrangör med över 60 års erfarenhet finns en mycket god beredskap för att hantera diverse krissituationer och omvärldshändelser. Denna hemtagningsprocess var dock helt unik med utmaningar i en omfattning som aldrig tidigare hade skådats, bl a gällande inreseregler, rörelsebegränsningar inom länder, karantäner, nya visumkrav och mycket, mycket annat.

- Vi har stor förståelse för att denna hemtagningsoperation inte har varit smärtfri och att den rådande situationen i världen har medfört många besvär för våra gäster. Vi vill tacka för våra kunders fantastiska tålamod och förståelse i denna komplexa situation som vi ställdes inför och för alla fina kommentarer som vi mottagit i sociala medier, ute på våra destinationer, i mail och över telefon. I dessa extraordinära tider är vi ytterst tacksamma att vi nu fått hem i stort sett alla våra gäster till Norden igen, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Vings flygbolag Sunclass Airlines
Sunclass Airlines flyger hem Vinggäster från Phuket

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.