Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Det har nu gått 11 dagar sedan UD gick ut med en avrådan från alla icke nödvändiga resor till hela världen. När avrådan kom lördagen den 14 mars kl 20.00 hade Ving tillsammans med systerbolagen i de andra nordiska länderna drygt 23 500 gäster på plats utomlands. Av dem var närmare 10 000 svenskar.

Redan under onsdagen den 18 mars hade Ving fått hem närmare 10 000 nordbor med över 60 charterflygningar från olika destinationer runtom i världen, både med ordinarie och extrainsatta flyg med det egna flygbolaget Sunclass Airlines. Bara till Kanarieöarna, som drabbades hårt av de restriktioner som införts i Spanien, sattes 16 extra flyg in med Sunclass Airlines för att flyga hem gäster till Norden. Gäster kom hem successivt under vecka 12, varav en majoritet, de allra flesta från Kanarieöarna, kom hem under helgen den 21-22 mars.

Ikväll landar så det sista charterplanet från Phuket i Thailand med 302 passagerare ombord. Därmed återstår endast ett fåtal resenärer som ännu inte kommit hem till Sverige och som befinner sig ute på kryssningar eller som tar sig hem med reguljärflyg.

Som Sveriges ledande researrangör med över 60 års erfarenhet finns en mycket god beredskap för att hantera diverse krissituationer och omvärldshändelser. Denna hemtagningsprocess var dock helt unik med utmaningar i en omfattning som aldrig tidigare hade skådats, bl a gällande inreseregler, rörelsebegränsningar inom länder, karantäner, nya visumkrav och mycket, mycket annat.

- Vi har stor förståelse för att denna hemtagningsoperation inte har varit smärtfri och att den rådande situationen i världen har medfört många besvär för våra gäster. Vi vill tacka för våra kunders fantastiska tålamod och förståelse i denna komplexa situation som vi ställdes inför och för alla fina kommentarer som vi mottagit i sociala medier, ute på våra destinationer, i mail och över telefon. I dessa extraordinära tider är vi ytterst tacksamma att vi nu fått hem i stort sett alla våra gäster till Norden igen, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Vings flygbolag Sunclass Airlines
Sunclass Airlines flyger hem Vinggäster från Phuket

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.