Vinhuset Raimat i unikt designsamarbete – lanserar tapet!

Det spanska vinhuset Raimat har inlett ett unikt designsamarbete med tapetföretaget Rebel Walls, där de tillsammans har tagit fram en exklusiv tapetkollektion som omfattar fem olika mönster. Ett av tapetmönstren är hämtat från mosaiken som pryder hallen i det anrika Raimat-slottet i Katalonien. Det är även samma mönster som känns igen från flasketiketten på det röda vinet Anima de Raimat. De övriga motiven i kollektionen har inspirerats av smakerna i samma röda vin - samtidigt som man vävt in vårens trendfärger. Tapetkollektionen släpps den första mars 2017.

Anima de Raimats tapet vars mönster är hämtat från mosaiken i det anrika vinslottet Raimat

Raimat är en av Europas största vingårdar med en historik som sträcker sig över 500 år tillbaka i tiden då första druvstocken planterades på kullarna intill slottet Raimat, som också är känt för sin vackra interiör. Redan i hallen möts man av handmålad mosaik, som går i toner av blått och vitt, och där mönstret är inspirerat av vingården och omgivningarna runtom slottet.I och med designsamarbetet med Rebel Walls kan nu alla få möjligheten att tapetsera sina väggar med detta klassiska mönster som går hand i hand med färgpaletten för 2017, där blått är ett av ledorden.

Tapeter som komplement till våra smaker

En av vårens hetaste trender är att välja tapet framför målade väggar. Rebel Walls är ett svenskt tapetföretag kända som rebeller inom tapetindustrin. Genom samarbetet med vinhuset Raimat vill man utforska våra sinnen med ambitionen att inte enbart betrakta en tapet med ögonen utan också som ett komplement till smaker. I detta sammanhang har Rebel Walls valt att, utöver mosaikmönstret från slottet Raimat, ta fram fyra kompletterande tapetmotiv som inspirerats både av vårens trender och av de smaker som rödvinet Anima de Raimat baseras på. Tanken är att omgivningen kan förhöja känslan och upplevelsen när man får möjlighet att kombinera fler sinnen i samma ögonblick.

– Så kallad sinnesmarknadsföring är ett spännande område som vi faktiskt får ta del av i samarbetet med Raimat. Vår konstanta närvaro i den digitala världen ställer allt högre krav på vår fysiska tillvaro. Allt oftare ser vi att inredning inom den offentliga miljön handlar om upplevelser istället för utbud. Många väljer till exempel att besöka en restaurang mer för den känsla som inredningen bjuder på än det som finns på menyn och när du går till din favoritbutik förväntar vi oss personlig service. Vi vill ha en upplevelse för flera av våra sinnen helt enkelt - vilket också är vår ambition när det gäller Raimats tapetkollektion, Irene Grimmesta, Creative Director på Rebel Walls.

Den första mars är säljstart för tapetkollektionen och finns då att beställa på rebelwalls.se/in-raimat. Priset ligger på 259 kr/m2.

Anima de Raimats limiterade presentlåda – mer än bara förvaring

Raimat har till våren tagit fram en limiterad presentlåda, för det röda vinet Anima de Raimat, där man lyfter fram mosaikmönstret som återfinns i Raimat-slottet och på flaskans etikett. Den limiterade presentlådan är framtagen med ambitionen att den ska utgöra en snygg inredningsdetalj då den passar väl in med vår skandinaviska inredningsstil. Förutom att det är en elegant förvaringslåda av vin kan den användas till annat - som till exempel en planteringslåda för kryddodlingen i köket eller på balkongen. Presentlådan som rymmer tre flaskor kommer endast i 500 exemplar. Finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 mars 2017.

Om vinet

Anima de Raimat är ett ungt och modernt rött vin med frukt och struktur. Passar utmärkt till lättare rätter av kalv, kyckling och skinka liksom till vilt och hårdostar. Vinets doft är full av mörk frukt, som björnbär och svarta vinbär, kakao, kaffe med underliggande, varma, kryddiga toner av peppar och muskot. Smaken är rik med inslag av rostat fat, kaffe, kakao och härligt mogen frukt, vilket ger en lång kraftfull eftersmak.

Fakta: Anima de Raimat

Ursprung: Spanien, Katalonien | Producent: Raimat, Spring Wine & Spirits AB|
Druvor: : Cabernet sauvignon till 70%. Temranillo 20 % och Syrah 10% | Alkoholhalt: 13,5% vol |

Art.nr: 7659401 | Pris: 99 kr flaska 75 cl | Distribution: Systembolagets beställningssortiment. Den limiterade presentlådan släpps 1 mars och levereras vid köp av tre flaskor.

Vinet kan beställas här!

Anima de Raimat_Smak Kakao_Tapet
Anima de Raimat Trälåda
Tapetrange & trälåda
Anima de Raimat Trälåda Inspirationbild
Anima de Raimat_Smak_tapet Marmor
Tapetrange Anima de Raimat
Anima de Raimat - Produktbild
Anima de Raimat_Tapet_Scandinavian Light

Bild   •  Feb 27, 2017 13:11 CET
Anima de Raimat_Tapet_Scandinavian Light Bild • Feb 27, 2017 13:11 CET
Anima de Raimat_Smak_Tapet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.