Vinjettfilmstävlingen avgjord – årets vinjettfilm blir Fabiana av Johanna St Michaels och Kristina Meiton

I våras utlyste Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum en tävling där vinnaren skulle få utforma den mest sedda och omdiskuterade filmen på Göteborg Film Festival: vinjettfilmen. Nu är vinnaren korad. 2023 års vinjettfilm blir Fabiana som kommer regisseras av Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

Vinjettfilmen är filmen som visas före varje filmvisning och under Göteborg Film Festival visas den närmare tusen gånger. Sedan flera år har den varit ett fritt konstnärligt uppdrag som festivalen gett till en etablerad filmare eller konstnär. Med anledning av Göteborgs 400-årsfirande nästa år valde festivalen i år att skapa en tävling där vem som helst kunde bli upphovspersonen till vinjettfilmen. För att tävla krävdes en filmidé på temat Göteborg då staden kommer stå i fokus under filmfestivalen nästa år med anledning av 400-årsjubileet. Och idéer fanns det gott om. Urvalsjuryn hade ett styvt jobb att koka ned alla fantastiska och fantasirika bidrag till sex nominerade. Nu har publiken och vinnarjuryn sagt sitt och 2023 års vinjettfilm blir Fabiana av Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

– Vi är så glada att vi får göra vinjetten ihop med Fabiana och hennes vänner. I år kommer Göteborgs kulturtanter att förgylla filmfestivalen ännu mer än vanligt, säger Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

– Det har varit otroligt intressant att ta del av alla idéer om hur Göteborg borde skildras i en vinjettfilm. Många har rört sig kring älskade miljöer och ikoniska monument, men Fabiana är i stället en filmidé med fokus på en specifik göteborgare och en lite okänd plats i Göteborg. Samtidigt tror jag att filmen kommer förmedla just den charm och mänskliga värme som slog emot mig när jag först flyttade till Göteborg. Därför är jag glad att juryn och publiken tillsammans pekade mot Fabiana som en värdig vinnare, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.

Om det vinnande bidraget: Fabiana, idé av Johanna St Michaels & Kristina Meiton

Fabiana eller Birgitta Andreén har haft sin damklädesbutik sedan 1969 på Nordenskiöldsgatan i Göteborgs hjärta. Hon har ett troget klientel av damer som köper hennes kläder. På skyltfönstret syns månadens klipp på handskrivna lappar. Fabiana äger vitsens förmåga och skojar med sina kunder. Hon vevar på sin gamla kassaapparat, tar endast kontanter och lämnar handskrivna kvitton. Hon är välpudrad, med rött läppstift och mycket stora glasögon. I filmen möter vi damer som kommer och går i butiken. De småpratar på go göteborgska och diskuterar den kommande filmfestivalen. Bland de handskrivna lapparna sätter Fabiana upp en ny: ”Klä dig som en filmstjärna, nu är det festival!”. Detta blir en humoristisk och färgglad vinjett med damer som har mycket sting.

Johanna St Michaels är baserad i Göteborg och arbetar som fotograf, regissör, konstnär och producent. Bland hennes senaste projekt finns konstprojektet Spilld mjölk som hon uppförde på Howl! Happening: An Arturo Vega project, New York och Flyktdjuren som visades på Konstepidemi

Kristina Meiton är regissör och producent och arbetar främst med kort-och dokumentärfilm. De senaste filmerna har hon gjort som producent: Powernnapper’s Paradise (2022) i regi av Samir Arabzadeh och Han finns överallt och ingenstans (2022) i regi av Petra Koppla Dahlberg.

Göteborg Film Festivals vinjettfilm

En lång tradition på Göteborg Film Festival är festivalens vinjettfilm. Före varje filmvisning visas den korta film som ger ett anslag till festivalupplevelsen. Sedan flera år tillbaka har vinjettfilmen gjorts av etablerade svenska filmskapare som bland andra Ruben ÖstlundGabriela PichlerAnna OdellJohannes Nyholm med flera. I år var det konstnären Lap-See Lam som utformade den.

Tävlingen är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Göteborgs 400-årsjubileum som projektleds av Göteborg & Co, en del av Göteborgs Stad.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.