Vinnare av Stora Fackbokspriset

Stora Fackbokspriset 2017 tilldelas Henrik Meinander för "Gustaf Mannerheim - aristokrat i vadmal".

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​

Juryns motivering:

"Detta är en avmytologiserande, men samtidigt respektfull biografi. Bilden av Mannerheim förändras. Finlands skapare tonar bort och det bolsjevikiska Rysslands fiende nummer ett tonar fram".

Henrik Meinander Foto:Kari Hautala

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål är en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap. Stiftelsen grundades 1947 av generalkonsul Axel Ax:son Johnson (1876-1958), ägaren av Nordstjernankoncernen, tillsammans med hans hustru Margaret (1887-1966).