Vinnare av Stora fackbokspriset

Stora Fackbokspriset 2019 tilldelas Gunnar Åselius för "Vietnamkriget och de svenska diplomaterna 1954 – 1975"

Stora fackbokspriset 2019 tilldelas Gunnar Åselius, för Vietnamkriget och de svenska diplomaterna (Dialogos). Författaren beskriver omsorgsfullt hur svensk Vietnampolitik växte fram och förändrades, en beskrivning som grundar sig inte på politikernas beslutsfattande utan på diplomaternas agerande. Han redogör för de föreställningar som låg bakom hållning och strömkantringar och jämför dessa föreställningar med vad internationell forskning har att meddela om förhållanden som de verkligen var. Författarens förtjänst ligger framför allt i tillskottet av nytt och överraskande perspektiv och ny och väsentlig kunskap.

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål är en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap. Stiftelsen grundades 1947 av generalkonsul Axel Ax:son Johnson (1876 – 1958), ägaren av Nordstjernankoncernen, tillsammans med hans hustru Margaret (1887–1966).

För vidare information kontakta Peter Luthersson, ordförande i juryn på peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se.

När ledarskapet sviktar31.3.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Politiskt önsketänkande och senfärdighet är centrala förklaringar till oordning och pessimism i det svenska samhället. Det framgår av temablocket i nya numret av Axess. Adam Cwejman, politisk redaktör i Göteborgs-Posten, tar stadsplaneringen som exempel och visar hur orealistiska planer är en orsak till den stora segregationen. Dessutom: Mikael Timm skriver om den krisande kulturkritiken. Karlis Neretnieks analyserar vårt utsatta säkerhetsläge.

Danska kultserien Matador åter på TV i Sverige9.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Året är 1929. Den handelsresande änkemannen Mads Andersen-Skjern kommer med sin son till den lilla staden Korsbæk för att börja om på nytt. Han skapar splittring i staden när han snabbt kommer upp sig i stans societet. Men det är inte bara han som diskuteras. Vad ska man egentligen tycka om det som händer i Tyskland? Den danska kultserien "Matador" kommer till Sverige och sänds under två år på Axess TV i sitt originalformat om 24 avsnitt.

Skönhet, brexit och polarisering i politiken - läs årets första Axess!11.2.2020 07:05:00 CETPressmeddelande

Vad planerar Boris Johnson förutom brexit? Läs PJ Anders Linders ledare. Katarina Barrling skriver om skönhetens kraft genom tiderna. Och flera artiklar ägnas åt den känslodrivna polariseringen som präglar politiken i allt högre utsträckning. Konflikt har blivit populärare än kompromiss, men det som har gått snett kan vridas rätt igen. Om detta och mycket mer i årets första Axess Magasin!

Succén "Förklara din forskning" är tillbaka!4.2.2020 06:45:00 CETPressmeddelande

Ikväll kl 21.00 är det säsongspremiär för "Förklara din forskning" på Axess TV. Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke intervjuar doktorander och nydisputerade forskare. Första säsongen gjorde succé! Där öppnades dörrar till konstkammare, lyftes etiska frågor kring kulturarv i krig och så fick vi se vår historia genom kartor. Nu kommer sex nya spännande samtal - varje tisdag kl 21.00, eller när det passar via axess.se och Youtube.