Trafik och samhälleTrafik och samhälle

Vinnaren av årets cykelprestation tar emot priset fredag 4 september i samband med regionalt cykelforum

Nu på fredag, den 4 september arrangerar Region Uppsala återigen ett regionalt cykelforum där vinnaren av årets cykelprestation utses. Årets cykelforum arrangeras som ett webinarium där cyklingens utveckling och 2019 års cykelbokslut presenteras och diskuteras.

Jenny Lundström (MP) och Johan Örjes (C), Trafik- och Samhällsutvecklingsnämnden. Foto: Sarp Yesil

-       Cykling är ett viktigt komplement till kollektivtrafiken och det gläder mig att se alla insatser som görs av våra kommuner och Trafikverket till gagn för länets cyklister, säger Johan Örjes (C), ordförande i Trafik- och Samhällsutvecklingsnämnden.

Ett regionalt cykelforum arrangeras årligen för att visa det samlade arbete som sker för att utveckla Uppsala län som cykelregion samt sprida ny kunskap om infrastruktur, beteendepåverkan och innovation kopplat till cykelfrågor. 2019 arrangerades Region Uppsalas cykelforum i Tierp. Årets möte sker som webbsändning fredag 4 september klockan 9-10.30.

Cykelstrategins målområden i Uppsala län är sammanfattade i tre punkter: Mål om cykeltrafikens omfattning, mål om kombinationsresor och mål om trafiksäkerhet. Utvecklingen inom dessa tre mål samt uppföljningen av andra indikatorer som har betydelse för cyklingens utveckling finns i cykelbokslutet för 2019 som presenteras och diskuteras på årets forum,

Under årets cykelforum kommer pristagaren av årets cykelprestation utses. I direkt anslutning till fredagens digitala cykelforum delar Johan Örjes ut priset till årets vinnare klockan 11.30 på Sturegatan 12b (Arkaparken) i Uppsala dit pressen hälsas välkommen klockan 11.30-12 för intervjuer.

Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg Trafik och Samhälle, 018-617 01 44

Helena Klange, Presschef Trafik och Samhälle, 070-367 73 44.

Bilder