Vinnaren av MBA-stipendiet 2020

För fjortonde året i rad har Dagens Industri i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och utbildning.se delat ut MBA-stipendiet. Årets stipendiat är Ali Zaidi, en innovativ, intelligent och positiv lagspelare med potential att axla roller inom mer seniort ledarskap samt göra stora avtryck i framtiden enligt juryn för stipendiet.

Från vänster: Mattias Säker, Ali Zaidi och Madeleine Lindahl. Di äger den kommerisella upphovsrätten för bilden

I förra veckan delades det prestigefyllda MBA-stipendiet ut till mottagarenAli Zaidi. Stipendiet finns för att kunna erbjuda framtidens ledare en unik chans att höja sin kompetens och framförallt skapa ett ovärderligt nätverk. Värdet av stipendiet är 495 000 kronor och stipendiaten erhåller därmed en plats på SSE MBA Executive Format vid Handelshögskolan i Stockholm.

Programmet är ett av skolans examensprogram och pågår på deltid, parallellt med ditt ordinarie arbete under 18 månader och på programmet går cirka 50 studenter från olika länder. Målet med utbildningen är att ge en så god kunskap som möjligt i att leda och utveckla företag och organisationer. Stipendiet delas ut till en person som genom sin position och framtida potential kan bidra till fördel för sin organisation och för Sverige.

”Entreprenörskap och innovation är något som upplevs bäst i interaktion med andra”

Vinnaren, Ali Zaidi, har en bakgrund inom elektroteknik och har sedan tidigare en fil. dr i telekommunikation på KTH. Idag jobbar han på telekombolaget Ericsson som Strategic Product Manager. Där arbetar han bland annat med att utveckla Ericssons första produkt avsedd för tidskritisk kommunikation över 5G:s nätverk.

Ali berättar i en intervju med utbildning.se att han sökte MBA-stipendiet av två anledningar: programmets mångfald som ger möjlighet att ta del av flera olika perspektiv och idéer, samt för att testa och utvidga sina egna. Programmets fokus på entreprenörskap och innovation är också något som lockar.

-   Jag ägnar mycket av min tid åt läsning och självlärande men entreprenörskap och innovation är något som upplevs bäst i interaktion med andra. Jag ser programmet som en långsiktig erfarenhet och hoppas att det ska ge goda kontakter och en framtida grupp människor att söka vägledning och råd hos, säger Ali Zaidi.

Ali har spenderat mycket tid med att förbereda sin ansökan och det tog honom nästan två år att bestämma sig varför han verkligen ville söka till MBA-programmet. Han menar att det viktigaste är att veta just varför du vill genomföra programmet och att man ska vara sig själv genom hela processen. Läs hela intervjun med Ali Zaidi här.

utbildning.se är Sveriges största söktjänst för utbildning för yrkesverksamma. Varje dag besöker tusentals internetanvändare utbildning.se för att söka bland de cirka 7 000 publicerade utbildningarna samlade från 300 av Sveriges bästa utbildningsarrangörer.

Nu öppnar ansökan till MBA-stipendiet 202126.3.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

Topp 15: hetaste kompetenserna för lärare 202010.3.2020 13:41:00 CETNyheter

>Topp 20: Hetaste kompetenserna inom HR 202018.2.2020 13:10:00 CETNyheter

Utbildning.se har gjort ännu en undersökning av de mest eftersökta kompetenserna för rekrytering av ny personal inom HR! Totalt har 398 platsannonser granskats för att hitta de egenskaper som arbetsgivare främst söker efter hos personer som vill jobba inom HR 2020. Till skillnad från förra året toppar en akademisk examen inte listan det här året. Vi kan istället se att om du är strukturerad, driven, social, kommunikativ och trygg som person har du riktigt bra förutsättningar för att få jobbet inom HR. Med det sagt är en eftergymnasial examen inte oviktig och placerar sig fortfarande på den övre halvan av topplistan. Den examen som eftersöks bör vara inom personalvetenskap, beteendevetenskap, lön och arbetsliv eller annat som är relaterat till HR. I många fall kan arbetslivserfarenhet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant vara likvärdig en akademisk examen. I många tjänster inom HR ingår arbete med rekrytering via LinkedIn, därför är det ofta bra om du har vana vid s