Vinnaren av Monaco Grand Prix Historique tävlar i Carrera Cup! Wirdheim gästförare på Anderstorp.

F3000-mästaren, Formel 1-testföraren och racevinnaren från japanska Formula Nippon och Super GT tävlar med Porsche på Scandinavian Raceway i juni.

2004 var Björn Wirdheim 24 år, regerande mästare i F3000 och Formel 1-stallet Jaguar Racings test- och reservförare. Av många tippades han bli Sveriges näste Grand Prix-stjärna efter Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Som så ofta i Formel 1 svänger det snabbt. Jaguar-teamet såldes till Red Bull och Wirdheim fick söka nya uppdragsgivare. Efter en kort stint i den amerikanska formelbilsserien Champ Car satsade han på en ny karriär i Japan. Det blev tolv år med framskjutna placeringar i två av världens hårdaste racingserier, Formula Nippon och Super GT.

Det senaste gästspelet i Europa skedde 2015 när Wirdheim körde European Le Mans Series för brittiska stallet Greaves Motorsport. Tillsammans med kollegorna Jon Lancaster och Gary Hirsch blev han ELMS-mästare i LMP2-klassen.

I år återvänder Björn Wirdheim (38 år) till de europeiska racingbanorna. Den 13 maj genomförde han framgångsrikt en av de mest prestigefyllda tävlingarna med historiska Formel 1-bilar. Bakom ratten på F1-legendaren Ronnie Petersons March 711 från 1971 vann Wirdheim Monaco Grand Prix Historique från pole position.

Segern är en fin revansch för Växjö-sonen på Monacos gator och en perfekt uppladdning inför sommarens stora racinguppdrag. Den 16-17 juni är nämligen stjärnföraren tillbaka på sin hemmabana Scandinavian Raceway i Anderstorp för att köra deltävling 5 och 6 av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Superkul att hoppa in i ett så potent mästerskap som Porsche Carrera Cup Scandinavia! Jag har följt serien och det är alltid väldigt tight racing med riktigt snabba bilar. Det blir en jätteutmaning eftersom startfältet är så starkt.

Wirdheim bedömer att flera förare i Carrera Cup är så snabba att de är redo att möta internationell konkurrens. Frågan är vem han ser som startfältets skarpaste talang inför sin första tävling i en svensk entypsserie sedan han vann Formel Ford 1997.

– Lukas Sundahl är storfavorit till att vinna årets Porsche Carrera Cup Scandinavia. En ung, snabb och hungrig Växjö-förare precis som jag och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson var i början av våra karriärer.

Björn Wirdheim rankas av internationella bilsportförbundet (FIA) som ”Platinum Driver”, den högsta kategorin av professionella racingförare. Han är en av Sveriges mest framgångsrika förare det senaste decenniet med en omfattande meritlista.

– Det är ett fantastiskt kvitto på mästerskapets kvalité och attraktionskraft att Porsche Carrera Cup Scandinavia lockar förare av Björn Wirdheims kaliber, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

Racingfans som känner att det blir för lång väntan till Anderstorp kan redan kommande helg uppleva Skandinaviens vassaste entypsserie i Norge. Deltävling 3 och 4 i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs på Rudskogen Motorsenter den 19 maj.

Fotnot: När Björn Wirdheim inte kör racerbil arbetar han som Formel 1-expert i Viasat Motors TV-sändningar tillsammans med F1-kommentatorn Janne Blomqvist.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Scandinavian Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland