Vinnaren av Monaco Grand Prix Historique tävlar i Carrera Cup! Wirdheim gästförare på Anderstorp.

F3000-mästaren, Formel 1-testföraren och racevinnaren från japanska Formula Nippon och Super GT tävlar med Porsche på Scandinavian Raceway i juni.

2004 var Björn Wirdheim 24 år, regerande mästare i F3000 och Formel 1-stallet Jaguar Racings test- och reservförare. Av många tippades han bli Sveriges näste Grand Prix-stjärna efter Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Som så ofta i Formel 1 svänger det snabbt. Jaguar-teamet såldes till Red Bull och Wirdheim fick söka nya uppdragsgivare. Efter en kort stint i den amerikanska formelbilsserien Champ Car satsade han på en ny karriär i Japan. Det blev tolv år med framskjutna placeringar i två av världens hårdaste racingserier, Formula Nippon och Super GT.

Det senaste gästspelet i Europa skedde 2015 när Wirdheim körde European Le Mans Series för brittiska stallet Greaves Motorsport. Tillsammans med kollegorna Jon Lancaster och Gary Hirsch blev han ELMS-mästare i LMP2-klassen.

I år återvänder Björn Wirdheim (38 år) till de europeiska racingbanorna. Den 13 maj genomförde han framgångsrikt en av de mest prestigefyllda tävlingarna med historiska Formel 1-bilar. Bakom ratten på F1-legendaren Ronnie Petersons March 711 från 1971 vann Wirdheim Monaco Grand Prix Historique från pole position.

Segern är en fin revansch för Växjö-sonen på Monacos gator och en perfekt uppladdning inför sommarens stora racinguppdrag. Den 16-17 juni är nämligen stjärnföraren tillbaka på sin hemmabana Scandinavian Raceway i Anderstorp för att köra deltävling 5 och 6 av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Superkul att hoppa in i ett så potent mästerskap som Porsche Carrera Cup Scandinavia! Jag har följt serien och det är alltid väldigt tight racing med riktigt snabba bilar. Det blir en jätteutmaning eftersom startfältet är så starkt.

Wirdheim bedömer att flera förare i Carrera Cup är så snabba att de är redo att möta internationell konkurrens. Frågan är vem han ser som startfältets skarpaste talang inför sin första tävling i en svensk entypsserie sedan han vann Formel Ford 1997.

– Lukas Sundahl är storfavorit till att vinna årets Porsche Carrera Cup Scandinavia. En ung, snabb och hungrig Växjö-förare precis som jag och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson var i början av våra karriärer.

Björn Wirdheim rankas av internationella bilsportförbundet (FIA) som ”Platinum Driver”, den högsta kategorin av professionella racingförare. Han är en av Sveriges mest framgångsrika förare det senaste decenniet med en omfattande meritlista.

– Det är ett fantastiskt kvitto på mästerskapets kvalité och attraktionskraft att Porsche Carrera Cup Scandinavia lockar förare av Björn Wirdheims kaliber, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

Racingfans som känner att det blir för lång väntan till Anderstorp kan redan kommande helg uppleva Skandinaviens vassaste entypsserie i Norge. Deltävling 3 och 4 i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs på Rudskogen Motorsenter den 19 maj.

Fotnot: När Björn Wirdheim inte kör racerbil arbetar han som Formel 1-expert i Viasat Motors TV-sändningar tillsammans med F1-kommentatorn Janne Blomqvist.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Scandinavian Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.