Porsche

Vinnaren av Monaco Grand Prix Historique tävlar i Carrera Cup! Wirdheim gästförare på Anderstorp.

Dela

F3000-mästaren, Formel 1-testföraren och racevinnaren från japanska Formula Nippon och Super GT tävlar med Porsche på Scandinavian Raceway i juni.

2004 var Björn Wirdheim 24 år, regerande mästare i F3000 och Formel 1-stallet Jaguar Racings test- och reservförare. Av många tippades han bli Sveriges näste Grand Prix-stjärna efter Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Som så ofta i Formel 1 svänger det snabbt. Jaguar-teamet såldes till Red Bull och Wirdheim fick söka nya uppdragsgivare. Efter en kort stint i den amerikanska formelbilsserien Champ Car satsade han på en ny karriär i Japan. Det blev tolv år med framskjutna placeringar i två av världens hårdaste racingserier, Formula Nippon och Super GT.

Det senaste gästspelet i Europa skedde 2015 när Wirdheim körde European Le Mans Series för brittiska stallet Greaves Motorsport. Tillsammans med kollegorna Jon Lancaster och Gary Hirsch blev han ELMS-mästare i LMP2-klassen.

I år återvänder Björn Wirdheim (38 år) till de europeiska racingbanorna. Den 13 maj genomförde han framgångsrikt en av de mest prestigefyllda tävlingarna med historiska Formel 1-bilar. Bakom ratten på F1-legendaren Ronnie Petersons March 711 från 1971 vann Wirdheim Monaco Grand Prix Historique från pole position.

Segern är en fin revansch för Växjö-sonen på Monacos gator och en perfekt uppladdning inför sommarens stora racinguppdrag. Den 16-17 juni är nämligen stjärnföraren tillbaka på sin hemmabana Scandinavian Raceway i Anderstorp för att köra deltävling 5 och 6 av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Superkul att hoppa in i ett så potent mästerskap som Porsche Carrera Cup Scandinavia! Jag har följt serien och det är alltid väldigt tight racing med riktigt snabba bilar. Det blir en jätteutmaning eftersom startfältet är så starkt.

Wirdheim bedömer att flera förare i Carrera Cup är så snabba att de är redo att möta internationell konkurrens. Frågan är vem han ser som startfältets skarpaste talang inför sin första tävling i en svensk entypsserie sedan han vann Formel Ford 1997.

– Lukas Sundahl är storfavorit till att vinna årets Porsche Carrera Cup Scandinavia. En ung, snabb och hungrig Växjö-förare precis som jag och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson var i början av våra karriärer.

Björn Wirdheim rankas av internationella bilsportförbundet (FIA) som ”Platinum Driver”, den högsta kategorin av professionella racingförare. Han är en av Sveriges mest framgångsrika förare det senaste decenniet med en omfattande meritlista.

– Det är ett fantastiskt kvitto på mästerskapets kvalité och attraktionskraft att Porsche Carrera Cup Scandinavia lockar förare av Björn Wirdheims kaliber, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

Racingfans som känner att det blir för lång väntan till Anderstorp kan redan kommande helg uppleva Skandinaviens vassaste entypsserie i Norge. Deltävling 3 och 4 i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs på Rudskogen Motorsenter den 19 maj.

 

Fotnot: När Björn Wirdheim inte kör racerbil arbetar han som Formel 1-expert i Viasat Motors TV-sändningar tillsammans med F1-kommentatorn Janne Blomqvist.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Scandinavian Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum