Vinnaren till Skövde nya krematorium avslöjas

Svenska Kyrkan i Skövde har arrangerat ett parallellt uppdrag med fyra utvalda team för gestaltning av Skövde nya krematorium. Uppdraget är nu slutfört och ett vinnande team har utsetts.

Det parallella uppdragets syfte har varit att hitta ett arkitektkontor som bedöms ha den bästa förmågan att, tillsammans med beställaren, gestalta det nya krematoriet. Uppdraget syftade också till att välja en arkitekt för det fortsatta uppdraget att projektera bygghandlingar i samråd med beställaren.

De utvalda teamen är AIX, Barup & Edström, Malmström Edström och White.

Vem som vinner avslöjas på torsdag den 23 september klockan 14.00 vid en pressträff hos tävlingsarrangören. Den äger rum hos Kyrkogårdsförvaltningen, Gamla Kungsvägen 50 i Skövde.

Kan du inte delta, men vill ha förhandsinformation mot embargo, kontakta Ronny Hvass, kommunikatör i Svenska kyrkan i Skövde, på mejl ronny.hvass@svenskakyrkan.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisationen för alla Sveriges arkitekter och arkitektstudenter. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vi arbetar på uppdrag av medlemmarna för att arkitekter ska ha en bred och ledande roll, goda förutsättningar för att verka och bra arbetsvillkor – för en bättre arkitektur. Vår vision är arkitektur som möter samtida och framtida behov – väl gestaltad, ändamålsenlig, hänsynstagande och hållbar.