Ideon Science ParkIdeon Science Park

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

"Det stora intresset för vår tävling visar att det finns en otrolig entreprenörskraft i regionen och ett starkt engagemang att hjälpa vår planet med hjälp av smarta och innovativa lösningar. Kvalitén på de bidrag som skickats in har varit väldigt hög och det har varit ett tufft men givande arbete att välja ut tre vinnare.”Ola Andersson, VD, Ideon Innovation.

Och vinnarna är:

Mbegu Solar
Över en miljard människor är fortfarande utan tillgång till ren och pålitlig el, vilket tvingar dem att förlita sig på fossila bränslen, som fotogen och diesel. Detta är dyrt, förorenande och bidrar till globala utsläpp av växthusgaser. Mbegu Solar hjälper sina kunder att förvandla behovet av solenergi till en ekonomisk möjlighet och ansluter dem till ett nätverk av automatiska solenergidrivna telefonladdningsstationer.

LincForm
LincForm har skapat ett intressant alternativ för att ersätta plastkulor. Dessa kulor finns i vardagsprodukter som kosmetika, schampon mm. och är för små för att fångas upp i vattenreningsverk. Således hamnar de i vatten och på andra platser i naturen. LincForm är skapat med förnybara material och är biologiskt nedbrytbart under normala miljöförhållanden.

ReSet
Under det senaste årtiondet har sjukfrånvaro som orsakats av psykisk ohälsa i Sverige ökat från 30 till 48 procent. Det uppskattas också att en fjärdedel av all sjukfrånvaro är stressrelaterad. ReSet har utvecklat en digital plattform som agerar som en digital företagshälsa och kan hjälpa organisationer att själva arbeta preventivt och hälsofrämjande.

De tre vinnande projekten tilldelas en plats i inkubatorn Ideon Innovation samt ett bidrag på 150 000 kr. Dessutom får vinnarna en rad olika tjänster och stöd av samarbetspartners.

Initiativtagare och tävlingsansvarig: Ideon Innovation

Samarbetspartners: Ideon Science Park, Almi Företagspartner, Vinge, AWA, Zenit Design, Vinnova, Connect och BDO

Kontaktperson: Ola Andersson, oa@ideoninnovation.se, +46 708 42 48 73

Om Ideon Innovation:
Företagsinkubatorn Ideon Innovation är en del av det nationella inkubatorprogrammet och sedan 2004 har ett stort antal (snart 300 st.) företag utvecklats genom Ideon Innovations Inkubatorprogram. Företag som Parkster, Storytel, Bonesupport, Serstech och Acconeer startade sin resa i vår miljö. Se nuvarande bolag här: ideoninnovation.se/our-startups